چکیده:
هدف از این پژوهش بررسی دیدگاه اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد واحد رودهن نسبت به کاربرد فراشناخت در ابعاد مختلف امور دانشگاهی در سال تحصیلی ٩٠-٨٩ می باشد. روش تحقیق آن توصیفی از نوع پیمایشی بوده ، روش نمونه گیری تصادفی و طبقه ای نسبی و با توجه به جدول گرجسی و مورگان حجم نمونه آماری ١٧٨ نفر از اعضای هیات علمی انتخاب شد. داده های جمع آوری شده از اجرای پرسشنامه محقق ساخته با استفاده از روش های آمار توصیفی مانند جداول توزیع فراوانی ، فراوانی ، فراوانی درصدی ، میانگین ، انحراف معیار و آمار استنباطی شامل ، آزمون t تک نمونه ای ، آزمون t دو گروه مستقل از طریق نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت . نتایج به دست آمده نشان داد که به ترتیب برنامه ریزی در امور و فعالیت های دانشگاه ، خود کنترلی ، خود ارزیابی ، خود آغازگری و هدفمند بودن کارمندان در راستای پیشبرد اهداف دانشگاه از مولفه های مهم فراشناختی شناخته شده است .
خلاصه ماشینی:
"میزان کاربرد هر یک از این ابعاد دیدگاه اعضای هیأت علمی در وضعیت فعلی تا چه اندازه است ؟ جهت تائید و رد سؤال پژوهشی از آزمون t تک متغیره استفاده شده است و با توجه به جدول شماره زیرمیانگین تمام مولفه ها ی فراشناخت به جز در خودآغازگری و میانگین کل نمره فراشناخت از میانگین نظری (٣) مقداری بیشتر شده است که نشان می دهد t مشاهده شده از t جدول بزرگ تر بوده و سوال پژوهشی فوق در سطح اطمینان ٩٩ درصد معنادار است ؛ یعنی از نظر اعضای هیأت علمی مولفه های فراشناختی کارمندان دانشگاه در وضعیت فعلی بیش از حد متوسط بوده و معنی دار است .
میزان کاربرد هر یک از این ابعاد از دیدگاه اعضای هیأت علمی زن در وضعیت فعلی تا چه اندازه است ؟ با توجه به جدول زیر از نظر اعضای هیأت علمی زن ابعاد فراشناختی به ترتیب اولویت های زیر که شامل هدفمند بودن ، برنامه ریزی ، خودکنترلی ، خودارزیابی ، خودآغازگری می باشد و نمرات هر کدام در جدول آمده است و همۀ مولفه ها به جز خود آغازگری بیشتر از متوسط نظری بوده اند.
بحث و نتیجه گیری بررسی یافته های پژوهش حاضر در مقایسه با آنچه در فصل دوم به عنوان پیشینه ارائه شده ، به ترتیب هر سوال به شرح زیر بحث و تفسیر می شود: سوال اول : ابعاد مختلف فراشناخت در دانشگاه کدامند؟ برای پاسخ به این سوال میانگین نظریات اعضای هیأت علمی در مورد مولفه ها و ابعاد فراشناختی دانشگاه مورد بررسی قرار گرفت که به ترتیب برنامه ریزی در امور و فعالیت های دانشگاه ، خود کنترلی ، خود ارزیابی ، خود آغازگری و هدفمند بودن کارمندان در راستای پیش برد اهداف دانشگاه از مولفه های مهم فراشناختی شناخته شده است ."