چکیده:
پژوهنده در این پژوهش با عنوان «بررسی کلامی نگرٔه نسخ شرایع پیشین از منظر سنت »، در پی تبیین دیدگاه سنت دربارٔه نسخ شرایع پیشین با ظهور شریعت اسلام به روش کلامی است . به سخنی دیگر، از آن جا که اثبات حقانیت اسلام و نسخ شرایع گذشته بر عهدٔه دانش کلام است ، پژوهنده نیز به روش کلامی در پی بررسی این مسئله است . یافته های این پژوهش نشان میدهد که از منظر سنت ، اسلام که آخرین و کامل ترین برنامۀ خداوند برای بشر است ، ناسخ شرایع پیشین است و پس از بعثت پیامبر اکرم ص شرایع پیشین اعتبار و رسمیت خود را از دست دادهاند. جان سخن اینکه ، اثبات ناسخیت اسلام ، به این حقیقت می انجامد که در عصر شریعت خاتم ، تنها شریعت حضرت محمدص حق است وپیروی ازهرشریعت دیگری حتی اگرازشکل تحریف نشدٔهآن باشد،پذیرفته نیست .
خلاصه ماشینی:
يافته هاي اين پژوهش نشان ميدهد که از منظر سنت ، اسلام که آخرين و کامل ترين برنامۀ خداوند براي بشر است ، ناسخ شرايع پيشين است و پس از بعثت پيامبر اکرم ص شرايع پيشين اعتبار و رسميت خود را از دست دادهاند.
بررسي نسخ شرايع پيشين از منظر سنت بررسي روايات و سنت مع وصمين نشان مي دهد که شر ت عي اسلام که آخ ن ير و کامل ت ن ير برنامۀ خداوند براي بشر است ، ناسخ شرايع پ ن يشي است و پس از بعت ث پايمبر اکرم ص شرايع پ ن يشي اعتابر و رسم ت ي خود را از دست داده اند.
نتيجۀ بحث بررسي اين روايات ن اشن مي دهد که اسلام ناسخ شرايع پ ن يشي است و ش ي تعير در عرض آن هدايت کن دٔە انسان به سوي حق نخواهد بود.
بر اساس اين روايت ، خداوند به پيامبر اکرم ص وعدٔە غله ب بر همۀ اديان مي دهد که اين امر نشان مي دهد در عصر رسول خاتم ، تناه شر ت عي اسلام است که بايد حاکم باشد و اين انح اصر حاکم ت ي بيانگر آن است که ديگر شرايع در اين عصر از حقانيت برخوردار ني دنتس .
نتيجه گيري از آن چه گه تف آمد دانسه ت مي شود شر ت عي اسلام که آخ ن ير و کامل ت ن ير برنامۀ خداوند براي بشر است ، ناسخ شرايع پ ن يشي است و پس از بعت ث پايمبر اکرم ص شرايع پ ن يشي اعتابر و رسم ت ي خود را از دست داده اند و پ ريوان اين شرايع را در عصر شر ت عي خاتم ، هيچ حجتي ني ت س .