چکیده:
قرآن ، اولین منبع معارف، و تشریع احکام و احادیث به عنوان دومین منبع آن به شمار می آیند. در طول تاریخ ،متن احادیث برخلاف متن قرآن ،دچارآسیب های فراوانی مانندتصحیف ،تحریف وجعل شدهاند. ازجمله راهکارهای اعتبارسنجی روایات ومعرفی ازطرف امامان معصوم ع ،عرضهآن هابرقرآن است ؛ اگرمضمون آن هاموافق کتاب خدابود،قبول شده ،وگرنه کنارگذاشته شود.این دستور،ملاک ومعیاری برای تکتک روایات واردشده درکتب روایی است ؛خواه معارض داشته یانداشته باشدوبدین طریق حتی ضعف های سندی روایات می تواندجبران شود. پژوهش حاضر،به روش تحلیلی وکتابخانه ای ،تلاشی برای ارائهمستندات قرآنی وگونه شناسی روایات باب «مایجب من حق الامام علی الرعیة وحق الرعیة علی الامام »ازکتاب الحجة «الکافی »است .مراد ازمستندات،یافتن خاستگاه قرآنی احادیثی است که محتوای موردتاییدازآیات داشته باشند.گونه شناسی ؛ یعنی طبقه بندی کاربردی وروشمندروایاتی که ریشه یامستندقرآنی دارند؛مانندگونهتفسیری ،جری و تطبیق ،وتاویلی که می توان
خلاصه ماشینی:
"۳ همۀ آیات فوق، اشاره دارد به این که اگرشما ی امیت ن را گرامی نمی دارید، پس آنان را تح ریق نکندی و با خشونت شدید از وخد دور اسن زید، ب ه کل باید مانند پدر رهم بان به او م ت بح کرد؛ ه امن گونه که درروایت باین شده است .
گونه شناسی علامه مج ی سل در ذیل حدیث این باب آورده: ان الامام ابوالیاتمی و انما الع م هتق هذا ب اعریة الاباء؛۴ امام، پدر ی امیت ن است و باید مانند پدر، یت امی ن را بزرگ بش امرد و مانند فر دنز ان خود به آنان مهربانی کند، تا آنان احساس ییتمی نکن د.
گونه شناسی از آن اجیی که در حدیث دیگری در کتب الکافی ۱ و تف ریس قمی ۲، ذیل آیۀ مذکور، این مطب ل بیان شده که :«چون خدا، پایمبر را پدر مؤمنان قرار داده، او را به فراهم آوردن وسایل زندگی و پرورش ی امیت ن ایشان ملزم ساخته است .
۴ با عنایت به فرمودٔە پیامبر اکرم ص در حدیث : «اگر کسی بم رید و بدهی داشته باشد، بر امام واجب است از طرق ی زکات بدهی اشخاص را بپردازد»؛ نت ه جی می شود بعد از پایمبرص نیز باید زکات در اختایر ائمه و در دوران غیت ب در اختایر حاکمان اسلامی قرار گ رید، تا برای رفع نیازهای ضروری شخصی و اجت امعی افراد از گروه های پیش گه تف ت م یسق کند و بپردازند."