چکیده:
سبک های زندگی نقش مهمی در خلق هویت فردی و جمعی دارد و قادرند الگوهای رفتاری افراد در دنیای جدید را شکل دهند. در این میان رسانه های جمعی سهم عمده ای بر سبک های زندگی و الگوهای زندگی روزانه جامعه داشته و به شدت تاثیرگذاربوده و افراد تحت تاثیر رسانه ها به سلایق و ارزش های خود شکل میدهند. هدف از انجام این پژوهش ، بررسی رابطه میزان استفاده از رسانه های دیداری و سبک زندگی جوانان شهر اهواز میباشد. روش تحقیق ، پیمایشی و جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه جوانان شهر اهواز بوده که براساس فرمول کوکران و به شیوه نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای تعداد ٣٨٤ نفر انتخاب شده اند. برای سنجش از پرسشنامه های محقق ساخته استفاده شد. برای تجزیه وتحلیل داده ها از شاخص های آماری درصد، میانگین ، انحراف استاندارد، همبستگی پیرسون ، تحلیل رگرسیون چند متغیره استفاده شد. یافته ها بیانگرآن است که بین رسانه های دیداری و ابعاد سبک زندگی(فعالیت های فراغتی، رفتار انحرافی و انتخاب پوشش و آرایش جوانان ) رابطه معنادار وجود دارد، اما بین رسانه های دیداری و بعد خرید لوازم و سبک تزیین منزل و تغییر معیار ازدواج جوانان رابطه معنادار مشاهده نگردید. نتایج تحلیل رگرسیونی چند متغیره گام به گام نشان می دهد که متغیر شبکه های ماهواره - ای، بیشترین تاثیر را درتبیین سبک زندگی جوانان شهر اهواز داشته است . در مجموع متغیرهای مستقل توانسته اند، ٣٨.٢٥ درصد تغییرات متغیرسبک زندگی را تبیین نمایند.
خلاصه ماشینی:
"نبض این تحولات در ورود رسانه های جدیدی همچون تلویزیون های ماهواره ای، انواع لوح فشرده ، اینترنت و شبکه های اجتماعی است ، گواه آن را میتوان درنتایج تحقیقاتی نظیر"یافته های چاوشیان (١٣٨١)؛ مهدیزاده (١٣٨٠)؛ وکیلی(١٣٩١)؛ افتاده (١٣٨٩)؛ سازگارا(١٣٨٣)؛ فردرو ( ١٣٧٨)؛ رضوی زاده (١٣٨٧) مشاهده کرد که نتایج آنها نشان داد رسانه های جمعی مدرن چگونه بر سبک زندگی جوانان تأثیر گذاشته و موجب می شود که فرهنگ مصرف گرایی در بین آنان گسترش یابد، جستجو کرد.
نتایج تحقیات حمیدی و فرجی(١٣٨٦) ذکایی و پورغلام آرانی(١٣٨٤) خواجه نوری و همکاران (١٣٩٠) همسو با نتایج تحقیق حاضر است که نشان میدهد با توجه به اهمیت پوشش وآرایش برای جوانان بالأخص دختران جوان درجامعه آماری شهر اهواز که گرایش به آرایش های غلیط و زننده (استفاده از رنگ موهای نامتعارف ، تاتو، لاک ناخن ، لنزرنگی، پوستیژ یا مژه مصنوعی) دارند و خود میتواند یک مسأله اساسی مطرح گردد، که میزان بالایی از این نابهنجاری را رسانه های جمعی شکل خاصی از پوشش وآرایش را برای افراد(به ویژه دختران ) به عنوان صورت ایده ال ارائه شده و با نمایش زنان زیبا وتأکید بر معیارهای زیبایی، سیستم مقایسه روبه بالا به طور ناخودآگاه درفرد به کارمیافتد ومسلما مقایسه با پوشش - ها وآرایش های بدن هایی که بسیار زیبا ارائه میشوند، درافراد احساس نارضایتی از خود را ایجاد میکند."