چکیده:
با افزایش ترافیک در راه های دوخطه به حالت شلوغ و متراکم یا نزدیک به آن ، تبدیل راه دوخطه به چهارخطه مطرح میشــود. اگرچه ، تبدیل راه دوخطه به چهارخطه معمولا بر اساس نیاز به تامین سطح سرویس بهتر برای انتقال حجم ترافیک افزایش یافته است ، اما این تبدیل علاوه بر ارائه سطح سرویس بهتر به کاربران ، باعث کاهش تصادفات و در نتیجه حصول منافع ایمنی میشود. از این رو، ایــن تحقیق با ارزیابی تبدیل راه هــای دوخطه به چهارخطه به تحلیل اثر ایمنی میپردازد. هدف این پژوهش ، ارائه برآوردی از بهبود ایمنی در تبدیل راه های دوخطه به چهارخطه جداشده با استفاده از روش مقطع عرضی است .در این تحقیق با مدل سازی تصادفات راه های دوخطه و چهارخطه ، تبدیل راه های دوخطه به چهارخطه با مقایسه نتایج مدل های پیش بینی تصادفات مورد مطالعه قرار میگیرد بــرای انجام این تحقیق ، داده های تصادفات دورة زمانی ٤ ســال از ١٣٨٨ تا ١٣٩١، برای ٤ محور از راه های ایران با مجموع طول بیش از ٥٠٠ کیلومتر و نیز داده های ترافیکی آنها مورد مطالعه قرار گرفته است . نتایج این پژوهش نشان میدهد که با تبدیل راه های دوخطه به چهارخطه ، نرخ تصادفات بیش از ٦٠ درصد کاهش خواهد داشت .
خلاصه ماشینی:
"اگرچه ،تبدیل راه دوخطه به چهارخطه معمولا بر اساس نیاز به تأمین ســطح ســرویس بهتر برای انتقال حجم ترافیک افزایش یافته است ، اما این تبدیل علاوه بر ارائۀ ســطح سرویس بهتر به کاربران ، با ارتقای ایمنی به دلیل کاهش تصادفات ،منافع ایمنی نیز به دنبال خواهد داشت .
Kockelman and Kweon / نمودار ٥: تصادفات در واحد کیلومتر (دوخطه و چهارخطه ) همان طور که پیشــتر مطرح شــد، بــا توجه به ضرورت تحلیل و بررســی دو وضعیت دوخطه بودن و چهارخطه شــدن راه های دوخطه ، مدل سازی مربوط به هر کدام از این نوع راه ها انجام و این مدل ها درنمودار ٥ رسم شده است .
در ادامۀ مثال ارائه شده ، کاهش تصادفات در اثر تبدیل راه از دوخطه به چهارخطه برای میانگین ترافیک روزانه برابر با ٥٥٥٠ و ٨٠٠٠ (وســیلۀ نقلیه در روز)، به صورت ترســیمی درنمودار ٦ نشان داده شده است .
D. • پسایایل زس٣و٩م -شماره ١٠ to illuminate: Roadway lighting as it affects traffic safety at intersections", Accident Analysis & Prevention, Vol. 53, No. 1, pp.
(2007) "A crash-prediction model for multilane roads", Accident Analysis & Prevention, Vol. 39, No. 4, pp.
(2002) "Effects of road geometry and traffic volumes on rural roadway accident rates", Accident Analysis & Prevention, Vol. 34, No. 3, pp.
K. (2012) "Safety effects of wider edge lines on rural, two-lane highways", Accident Analysis & Prevention, Vol. 48, No. 1, pp."