چکیده:
امروزه نقش ارزیابی عملکرد علم و فناوری برای دانشگاه ها از اهمیت بالایی برخوردار است . زیرا در دنیای پیچیده و رقابتی عصر حاضر بدون ابزارهای کنترل و ارزیابی نمیتوان سازمان ها را اداره کرد. در این راستا دانشگاه ها باید فرایندهای مستمری را برای اداره سازمان و ارزیابی اهدافشان ایجاد کنند تا بتوانند در دراز مدت در عرصه های رقابتی گام موثری در جهت توسعه علم و فناوری بردارند. در این مقاله سعی شده است ضمن تبیین کارکردهای دانشگاه ها، شاخص های مهم ارزیابی علم و فناوری را بر اساس این کارکردها استخراج کرد. سپس با استفاده از این شاخص ها به بررسی وضعیت هر یک از واحدهای دانشگاهی منطقه ١٢ دانشگاه آزاد اسلامی پرداخته میشود.
خلاصه ماشینی:
"به منظور بررسی و ارزیابی کارکرد تولید دانش واحدهای منطقه ١٢ دانشگاه آزاد اسلامی، استفاده از شاخص های زیر مناسب میباشد: میزان هزینه تحقیق و توسعه دانشگاه تعداد مراکز پژوهشی وابسته به دانشگاه تعداد مجلات منتشر شده و نمایه شده به تفکیک علمی- پژوهشی و علمی- ترویجی تعداد مقالات علمی منتشر شده در مجلات داخلی به تفکیک علمی- پژوهشی و علمی- ترویجی تعداد مقالات علمی منتشر شده در مجلات بین المللی به تفکیک ISI و غیر ISI تعداد کتب علمی منتشر شده توسط دانشگاه ها و مراکز پژوهشی وابسته به تفکیک تألیفی و ترجمه ای تعداد اختراعات ثبت شده داخلی توسط دانشگاه ها و مراکز پژوهشی وابسته ب - آموزش منابع انسانی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی اصلیترین نهادی هستند که با ارائه و آموزش دانش به نیروی انسانی کشور، نیاز اقتصاد دانش محور به سرمایه های انسانی آموزش دیده و کارآمد را برطرف میکنند.
برای بررسی کارکرد آموزش منابع انسانی توسط واحدهای منطقه ١٢ دانشگاه آزاد اسلامی استفاده از شاخص های زیر مناسب میباشد: میزان فارغ التحصیلان به تفکیک دوره تحصیلی تعداد اعضای هیأت علمی به تفکیک رتبه علمی نسبت دانشجویان تحصیلات تکمیلی به کل دانشجویان ج - انتشار و انتقال دانش انتشار و بهره برداری از دانش خلق شده یکی از کلیدیترین فعالیت های اقتصاد دانش محور قلمداد میشود."