چکیده:
نصوص دال بر امامت ائمه اثناعشر در منابع شیعه ، و وجود برخی از آنها در منـابع اهـل سنت ، به حدی فراوان است که گاه به آسانی می توان ادعای تواتر کرد. بر ایـن اسـاس ، امامیه معتقدند جانشینان پیامبر اسلام (ص )، دوازده نفر از اهل بیت آن حضرت هسـتند که از جانب خدای متعال به امامت منصوب و بـه واسـطه پیـامبرش بـه مـردم معرفـی شده اند. فیصل نور، از نویسندگان معاصر وهابی، منکر تمامی نصوص امامت شده و بـه زعم خود، در کتاب الامامة والـنص این مسئله را از منابع شیعه اثبات کرده اسـت . وی در بخشی از این کتاب ، پس از نقل روایاتی از پیامبر اکرم (ص )، که به ظاهر (و به زعـم او) در تعارض با نصوص امامت است ، فقدان نصوص امامت ائمه (ع ) و جعل آنها به دسـت محدثان شیعه را نتیجه گرفته است . این مقاله با به کارگیری روش توصـیفی- تحلیلـی، به اختصار این دیدگاه را نقد میکند و نشان میدهد که عواملی همچون اثبات شایستگی و شجاعت حضـرت علـی (ع ) و همچنـین مهیـانبودن مـردم بـرای پـذیرش امامـت و جانشینی امام اول ، و سرانجام تاکید بر مسئله امامت علی (ع )، موجب صدور روایـاتی از این دست شده است .
خلاصه ماشینی:
٣. برخی همچون قندوزی حنفی اعتراف کرده اند که مقصود پیامبر اکرم (ص ) از امامان دوازده گانه ، همان اهل بیت ایشان بوده است و این مطلب را با توجه به حدیث ثقلین و احادیث دیگر، اثبات پذیر دانسته اند (قندوزی حنفی، ١٤١٨: ٥٠٤.
حال آنکه مطابق برخی نصوص امامت ، که در منابع شیعه آمده است ، امامت ، وصایت و وزارت ، از هزاران سال قبل از پیدایش مخلوقات ، برای علی (ع ) محقق بوده است (کلینی، ١٤٠٧: ٤٦١؛ صدوق ، ١٣٧٦: ٥٩٣؛ مجلسی، ١٤٠٣: ١١١.
به زعم وی، مطابق این روایات ، رسول اکرم ، در اواخر اقامتشان در مکه نیز از خلفا و اوصیای خود، بی اطلاع بوده است و نام آنها را از خداوند می پرسد؛ و این خود حاکی از فقدان نصوص امامت و تعیین جانشین برای پیامبر اکرم (ص ) قبل از این تاریخ است .
- امامت امام علی (ع ) و سایر امامان ، پیش از واقعۀ «دعوت خویشاوندان » از سوی خداوند تعیین شده بود؛ و پیامبر (ص ) نیز از این مسئله مهم اطلاع داشت اما پیامبر اکرم (ص ) در موقعیت های فراوان ، امام علی (ع ) را در معرض آزمون های سخت و دشوار قرار داد تا ایمان ، شجاعت و جانبازی جانشین خود را به امت نشان دهد و شایستگی او را برای رهبری پس از خود به اثبات برساند.
- در روایات معراج و غدیر نیز، پرسش پیامبر (ص ) از خداوند یا جبرئیل دربارة امامت امام علی (ع )، فقط برای تقریر و ثبت تاریخی پاسخ است نه آگاهییافتن از پاسخ .