چکیده:
سلامت روان مولفه ای مهم و تاثیر گذار است به ویژه آنجا که سلامت روان گروهی از افراد در گروی سلامت روان فردی خاص است. از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی مولفههای سلامت روان معلمان و دانشجومعلمان که در آتیه ای نه چندان دور معلمان این مرز و بوم خواهند شد و به شکل مستقیم و غیر مستقیم بر سلامت روان دانش آموزان تاثیر گذار خواهند بود انجام شد. این پژوهش از نوع پژوهشهای توصیفی- مقایسه ای است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشجویان (شامل دانشجو معلمان و معلمان مشغول به تحصیل) دانشگاه فرهنگیان در استان تهران تشکیل میدادند. که از میان کلیه پردیسها، پردیس شهید مفتح به صورت نمونه گیری تصادفی انتخاب و کلیه دانشجویان آن( 100نفر) به فهرست تجدید نظر شده علائم روانی SCL90-R پاسخ دادند. میانگین نمرههای حاصل از پاسخ آزمودنیها در گروه معلمها 46/99 و در گروه دانشجو معلمها 82/91 بود که نشانگر وجود مشکلاتی در حوزه سلامت روان است. نتایج تحلیل واریانس چند متغیری برای مقایسه میانگینهای خرده مولفههای SCL90-R نشان میدهد که بین دو گروه تنها در مولفه شکایت جسمانی (معلمها با میانگین 04/15 و دانشجومعلمها 26/11) تفاوت معناداری وجود دارد. با این حال اگرچه بین دو گروه در سایر خرده مولفهها تفاوت معنا داری وجود نداشت اما هر دو گروه درصدهای به دست آمده در خرده مولفهها شایان توجه است.شایع ترین علائم روانپزشکی افسردگی( 78% معلمها و 82%دانشجو معلمها )، وسواس(74% در هر دو گزوه برابر)، حساسیت مرضی در روابط بین فردی (74% در هر دو گروه) و افکار پرانوئیدی (68% دانشجو معلمها و 64% در معلمها) بوده است. نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده روشن است که معلمان و دانشجو معلمان مورد بررسی از وضعیت سلامت روان مطلوبی برخوردار نیستند که با توجه به نقش حساس آنها، بررسیهای سبب شناسانه و اقدامات اصلاحی آموزشی و درمانی و... ضروری به نظر میرسد.
Mental health component is important especially in tracers.
The purpose of this study was to evaluate the mental health
component in teachers and student teachers that will affect
directly and indirectly on the mental health of students. This
research project is a comparative descriptive. The
population of the study consisted of all students (including
student teachers and teachers studying) Varangian university
in Tehran. Among all campus, martyr Moated campus was
selected with random sampling & all students (100 students)
responded (SCL90-R) psychiatric symptoms list. Mean
responses from participants in teachers group was 99.46 and
for student teachers was 91.82 that show there are problems
in the field of mental health. The results of multivariate
analysis of variance to compare means SCL90-R subcomponents
show that between the two groups in the
component somatization (teachers, with an average of 15.o4
and student teachers 11.26) there is a significant difference.
However, there was no significant difference in other subcomponents,
but in both groups, the percentage obtained in
the sub-components most remarkable. Psychiatric symptoms
of depression were (78% of teachers and 82% of student
teachers), obsessive-compulsive (74% in both groups),
morbid sensitivity in interpersonal relationships (74% in both
groups) and paranoid opinion (68% teachers Student & and
64% in teachers).