چکیده:
هدف از این تحقیق مقایسه لنگرهای شغلی بین دبیران زن و مرد تربیت بدنی شهرستان تبریز بود. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بوده و به شکل میدانی اجرا شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دبیران تربیت بدنی شهرستان تبریز (334 نفر) بود. نمونه تحقیق شامل ۱۷۹ نفر از کلیه دبیران تربیت بدنی شهرستان تبریز که بر اساس جدول مورگان و به صورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار تحقیق شامل پرسش نامه لنگرهای شغلی (ادگار شاین،2006)که پس از اعتبار یابی بین آزمودنی ها توزیع شد. نتایج نشان داد وضعیت لنگرهای شغلی دبیران زن و مرد تربیت بدنی شهرستان تبریز متوسط به بالاست (۰1/۰P <). همچنین بین لنگرهایشغلی دبیرانزن و مردتربیت بدنی شهرستان تبریز تفاوت معناداری وجود ندارد( ۰۵/۰P>).
خلاصه ماشینی:
"در این تحقیق از ابزارهای، پرسش نامه لنگرهای شغلی که این پرسش نامه توسط ادگار شاین (2006) ساخته شده که دارای 8 خرده مقیاس (شایستگی فنی-کارکردی، شایستگی مدیریتی، امنیت و ثبات ، خلاقیت کار آفرینی، استقلال و خود مختاری، خدمت واز خود گذشتگی و ایثار، چالش های محض و سبک زندگی)و مشتمل بر 40 سوال می باشد که بر اساس مقیاس پنج ارزشی لیکرت (5-1) اندازه گیری می گردد برای محاسبه پایایی درونی از روش آلفای کرونباخ استفاده شد که ضریب پایایی درونی برای پرسشنامه لنگرهای شغلی، 90/0 محاسبه شد در این تحقیق از آمار توصیفی واستنباطی استفاده شد.
با توجه به سطوح معنی داری به دست آمده ( بزرگتر از 05/0 = α ) نتیجه می گیریم که متغیرهای (خلاقیت کار آفرینی، استقلال و خود مختاری، خدمت واز خود گذشتگی و ایثار، چالش های محض و سبک زندگی) لنگرهای شغلی و بهره وری دارای توزیع نرمال می باشند، بنابراین می توان از آمار پارامتریک و همبستگی پیرسون استفاده کرد.
چرا که افراد مورد بررسی، جویای محیط کاری هستند که ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭ ﺍﺯ ﺣﺪﺍﻛﺜﺮ ﺁﺯﺍﺩﻱ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺍﺯ ﻗﻴﺪ ﻭ ﺑﻨﺪﻫﺎﻱ ﺳﺎﺯﻣﺎﻧﻲ ﺩﻭﺭﻱ Manen ﻣﻲ ﺟﻮﻳﻨﺪ بنابراین پیشنهاد می شود اگر سازمان آموزش و پرورش بتواند وظایف خود را در جهت بهبود و هدایت مسیر شغلی دبیران انجام دهد و هر چه قدرسنجش کارایی و عملکرد دبیران از محدودیت های سازمانی به دور باشد استقلال و آزادی عمل دبیران افزایش می یابد که این به نوبه خود تاثیر بسزایی در بهره وری آنان خواهد داشت."