چکیده:
بررسی رضایت شغلی معلمان به منظور بهبود کارایی آنان و تاثیر آن جهت پیشرفت دانش آموزان مورد توجه فراوان است. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ابعاد سلامت روان و رضایت شغلی کارکنان آموزش و پرورش انجام گرفت. نمونه مورد بررسی 100 نفر از کارکنان بودند که با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش فرم 28 سوالی پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ، (1972) و پرسشنامه 22 سوالی رضایت شغلی شریعت نیا (1373) بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از ضرایب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام انجام شد. نتایج نشان داد که بین سلامت عمومی و سلامت جسمی با رضایت شغلی همبستگی مثبت معنادار و بین اضطراب، افسردگی، کارکرد اجتماعی و سلامت جسمانی با رضایت شغلی همبستگی منفی معنادار دارد (p<0.001). نتایج رگرسیون گام به گام مشخص کرد که افسردگی، اضطراب، کارکرد اجتماعی و سلامت جسمی در 4 گام حدود 0.706 درصد واریانس مربوط به رضایت شغلی را تبیین می کنند. از این اطلاعات می توان برای تدوین و اجرای برنامه های آموزشی و درمانی بمنظور توجه به سلامت روان معلمان و بهبود وضعیت سلامت روان و رضایت شغلی آنان استفاده کرد.
خلاصه ماشینی:
"از سوی دیگر کارکنان آموزش و پرورش به واسطۀ ماهیت شغلی شان با مشکلات عدیده ای از قبیل پر حجمی کار، افت تحصیلی دانش آموزان، بی اعتباری حرفۀ آنها (لائوگا؛راسل و اشویتزر 1 ، 2008)، حقوق و مزایای ناکافی، عدم علاقه دانش آموزان به تحصیل، نادیده گرفتن نیازهای آنها از طرف سازمان های آموزشی، عدم حمایت خانوادگی از آنان، کلاسهای پر جمعیت، مسائل مربوط به ترفیع شغلی و - Laugaa ,Rascle &amp; Schweitzer دیگرسلامت فقط به جنبه جسمی محدود نشده است، بلکه ابعاد روانی و اجتماعی زندگی فرد را نیز در بر میگیرد (سازمان جهانی بهداشت روان، 2007).
فراگر 16 (2005) نیز در یک فراتحلیل به بررسی رابطه - Fisher &amp; Hanna - Bacharach - Ma - Coll & Freeman - Margolis& Korose - Kronhouser - Baker & Scott - Senelgrove - Pugilisi - Verilog - Ducham - Ducham & et al - Vanpark - Thommasen & et al - Laubach & Fischbeck - Faragher سلامت روان ورضایت شغلی پرداخت؛ بدین شکل که 485 مطالعه را با نمونه ای برابر با 267995 را مورد بررسی قرار دادو به این نتیجه دست یافت که رضایت شغلی شدیدا با مشکلات روانی مانند اضطراب و افسردگی و همچنین بیماریهای جسمانی در ارتباط است.
بر اساس نتایج به دست آمده، فرضیه اول پژوهش حاضر مبنی بر اینکه بین ابعاد سلامت روان و رضایت شغلی کارکنان آموزش و پرورش رابطه معناداری وجود دارد، مورد تأیید قرار گرفت."