چکیده:
بسیاری از پژوهشگران، آبشخور تصوف اسلامی را از یک مشرب فکری مشخص جستجو کرده اند. دیدگاه حاکم بر این پژوهش ها، بر مبنای درخت گونگی و داشتن ریشه متمرکز بوده است. با توجه به نظریه استحاله تمثیلی، هر یک از مباحث مورد بحث در تصوف اسلامی، می تواند از ریشه ای جداگانه سر برآورده باشد و این پژوهش بر آن است تا بر مبنای این نظریه، نشان دهد که یکی از سرچشمه های تصوف اسلامی، فرهنگ ایرانی است و تکوین نظریه ولایت عارفانه در سرزمین ایران، می تواند حاصل دگردیسی در عقیده ایرانیان به فره ایزدی باشد. در این مقاله زمینه های محیطی و پیش زمینه های فکری که در تدوین مبحث ولایت عارفانه توسط حکیم ترمذی اثرگذار بوده است؛ مورد بررسی قرار می گیرد و با ترسیم خط سیر نظریه ولایت عارفانه تا زمان سهروردی و بازتاب آن در آثار تعدادی از عارفان و متفکران بزرگ به نظریه حکیمان متاله سهروردی و ارتباط آن با مبحث ولایت عارفانه پرداخته می شود و چگونگی تلفیق این اندیشه ها که با وجود دگردیسی در عناصر، ماهیت معنایی آن محفوظ مانده است؛ بررسی می گردد.
این بررسی نشان می دهد که پیوند میان حکمت خسروانی و عرفان ایرانی و دگردیسی های تدریجی در نظریه ولایت عارفانه، چگونه پیش زمینه های فکری و دگردیسی های نظری لازم را برای آن چه که بعدها حاکمیت صوفیان صفوی تفسیر شده، آماده کرده است. زمینه های اولیه چنین تحولی، در بستر روح و فرهنگ ایرانی فراهم بود و اندیشمندانی چون سهروردی به آن جانی دوباره بخشیدند.
Many researchers have researched the source of Islamic Sufism from a certain intellectual disposition. The prevailing view of these research works، is based on arbolic thinking and having centralized roots. According to the theory of allegorical Metamorphosis، each of the topics discussed in Islamic Sufism، can have separate roots. The present paper aims to show that Iranian Culture is one of the sources of Islamic Sufism، and formation of Mystical Supervision Theory in Iran can be a result of an evolution in Iranian beliefs about Divine Glory. In this paper، the environmental and intellectual backgrounds affecting on the compilation of the discussion of Mystical Supervision by Hakim Termazi، will be discussed. And also by showing the pathway of Mystical Supervision Theory till the era of Sohrevardi and its effect on the works of great Mystics and Intellectuals، the theory of Sohrevardi and its relevance to the theory of Mystical Supervision will be discussed. Moreover the combination of these ideas – that despite the evolution in elements، has preserved its semantic nature- is examined. The present research، shows that the link between Khosravāni wisdom and Iranian Mysticism and the gradual evolution in the theory of Mystical Supervision، how prepared the intellectual and theoretical backgrounds for what later called the Safavi Supervision. The primary backgrounds of this evolution، was present in the Iranian Culture and a great thinker like Sohrevardi gave it a new life.Manyresearchershaveresearchedthesource of Islamic Sufism from a certain intellectual disposition. The prevailing view of these research works، is based on arbolic thinking and having centralized roots. According to the theory of allegorical Metamorphosis، each of the topics discussed in Islamic Sufism، can have separate roots. The present paper aims to show that Iranian Culture is one of the sources of Islamic Sufism، and formation of Mystical Supervision Theory in Iran can be a result of an evolution in Iranian beliefs about Divine Glory. In this paper، the environmental and intellectual backgrounds affecting on the compilation of the discussion of Mystical Supervision by Hakim Termazi، will be discussed. And also by showing the pathway of Mystical Supervision Theory till the era of Sohrevardi and its effect on the works of great Mystics and Intellectuals، the theory of Sohrevardi and its relevance to the theory of Mystical Supervision will be discussed. Moreover the combination of these ideas – that despite the evolution in elements، has preserved its semantic nature- is examined. The present research، shows that the link between Khosravāni wisdom and Iranian Mysticism and the gradual evolution in the theory of Mystical Supervision، how prepared the intellectual and theoretical backgrounds for what later called the Safavi Supervision. The primary backgrounds of this evolution، was present in the Iranian Culture and a great thinker like Sohrevardi gave it a new life.
خلاصه ماشینی:
"این بررسی نشان میدهد که پیوند میان حکمت خسروانی و عرفان ایرانی و دگردیسیهای تدریجی در نظریۀ ولایت عارفانه ، چگونه پیش زمینه های فکری و دگردیسیهای نظری لازم را برای آنچه که بعدها حاکمیت صوفیان صفوی تفسیر شده، آماده کرده است .
هانری کربن ، در آثار متعدد خود، بخصوص در تاریخ فلسفۀ اسلامی، مقدمۀ مجموعه آثار فارسی شیخ اشراق و بن مایه های آیین زرتشت در اندیشۀ سهروردی و چشم اندازهای معنوی و فلسفی اسلام ایرانی به مبحث ولایت نیز میپردازد؛ اما دیدگاه او در این زمینه مبتنی بر تأویل و تفسیر باطنی از ولایت است و به آبشخور و سرنمون مبحث ولایت در اندیشه های خسروانی اشاره نمیکند.
»(غزالی نامه ، ص٩٧) با توجه به نقش ترمذی در تدوین نظریۀ ولایت عارفانه به تأثیر از اندیشه های باستانی ایران و این نکته که حکمت خسروانی از طریق زنجیرهای از اهل عرفان به سهروردی رسیده است ؛ میتوان پیوندی آشکار میان جنبه های عارفانه و فرابشری در نظریه های فرة ایزدی ایرانیان، ولایت عارفانۀ ترمذی و حکیمان متأله سهروردی، یافت .
بدین ترتیب ، اندیشۀ استمرار فیض الهی در افراد برگزیده از جهانبینی ایرانی تا مکتب خراسان، طی طریق کرد و با دگردیسی به نظریۀ ولایت عارفانه ، از طریق ترمذی با مکتب سهروردی و با نظریات عرفانی ابن عربی درهم آمیخت و با بازنگری اساسی توسط ابن عربی، پس از آمیختن با اندیشه های مختلف و طیالارض فراوان، بار دیگر به ایران بازگشت و در هیئتی دگرگونشده، مورد توجه متفکران اسلامی و به خصوص اندیشمندان ایرانی قرار گرفت و صورت برزخی میان فلسفه و عرفان خالص را پیدا کرد."