چکیده:
هدف از این پژوهش، طراحی الگوی توسعۀ ورزشهای بومی و محلی (وربوم) با تأکید بر 3 جنبۀ احیا، ترویج و ارتقا در کشور میباشد. روش پژوهش از نوع توصیفی ـ تحلیلی بوده و بهصورت پیمایشی انجام شده است. نمونۀ آماری پژوهش را 2983 نفر از دستاندرکاران هیأتهای ورزش همگانی و ورزش روستایی کشور، اعضای هیأتعلمی رشتۀ تربیتبدنی دانشگاهها و کارشناسان ورزشی شاغل در سازمانها و دانشگاههای کشور تشکیل دادند. ابزارگردآوری دادهها، پرسشنامهای محقق ساخته بود که روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفت. دادهها توسط روشهای آمار توصیفی و نیز تحلیل عاملی اکتشافی و مدل-سازی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که متغیرهای توسعهای شامل احیا، ترویج و ارتقا، تأثیر معناداری بر یکدیگر در ساختار الگو دارند. همچنین، متغیر احیا و متغیر ارتقا دارای تأثیر معناداری بر روی وضعیت موجود میباشند و وضعیت موجود نیز تأثیر معناداری بر روی اثرات توسعۀ وربوم دارد؛ لذا، در صورت اجرای مناسب مؤلفههای احیا و ارتقا انتظار میرود که شاخصهای وضع موجود مانند نامناسببودن میزان توسعه، برگزارنشدن مسابقات و تأکید بیش از حد بر ورزش قهرمانی، دستخوش تحولاتی گردد که به وضعیت مطلوب نزدیکتر شود. وضعیت موجود نیز بهطور معناداری باعث ظهور و بروز اثرات مفید توسعۀ وربوم میگردد. تمامی مراحل در الگوی توسعۀ وربوم، در محیطی متشکل از 8 عامل اثرگذار قرار دارد و از آنها تأثیر میپذیرد.
خلاصه ماشینی:
"جدول ١ـ توصیف وضعیت پاسخ نمونه های پژوهش به سؤال های متغیرهای احیا، ترویج و ارتقا مضمون مؤلفه مضمون مؤلفه مضمون مؤلفه برگزاری مسابقات رسمی در قالب تقویم سالیانه PA 3,60 تهیۀ طرح جامع وربوم DA 3,73 چاپ کتاب ، مجله ، جزوه یا CD آموزشی RA برگزاری مسابقات خانوادگی PB 3,4 1 افزایش بودجۀ DB 4,01 آموزش واطلاع رسانی از طریق رسانه ها RB برگزاری جشنواره های ملی و بین المللی PC 3,97 تصویربرداری باکیفیت از مسابقات و رویدادها DC 4,02 آموزش در مدارس و دانشگاه ها RC ٣,٥ حمایت از فعالیت های RD٩ پژوهشی3,6غیره 74,0 افزایش لذت و نشاط در آن PD 3,63 جذاب و مدرن نشان دادن از نظر ظاهری DD گسترش فعالیت های بازاریابی PE 3,28 تدوین قوانین الزام آور DE پخش تلویزیونی و 3,8 علمیکردن براساس 4,0 5 4,4 1 4,3 4 4,3 6 4,3 4 DF PF تبلیغات رسانه ای ٢ اصول علمی ورزش 2 گنجاندن در برنامه های ٣,٩ انجام اصلاحات در 3,6 آموزش و پرورش PG ٩ قوانین و مقررات آن ها 3 DG ٣,٥ افزایش تعداد داوطلبان ٤,٠ مشارکت شهرداریها PH DH ٧ در این بخش 0 مشارکت سازمان میراث ٣,٥ تأسیس فدراسیون وربوم ٣,٧ DI PI فرهنگی و وزارت ارشاد ٧ 7 انجام شدن در محیط ها و ٣,٩ ایجاد یک سازمان یا شورای ٣,٨ فضاهای جذاب PJ ٣ متولی (عدم موازیکاری ) ٢ DJ آموزش معلمان ٣,٩ ایجاد ادارة کل وربوم در ٤,٠ DK PK تربیت بدنی ٥ وزارت ورزش 7 اجرا در قالب درس ٣,٦ تشکیل کمیتۀ راهبری ٣,٥ تدرانبیشت ادهنای در مدارس و PL ٩ زیرنظر شورای عالی ورزش ٥ DL ترویج در دانشکده های ٣,٦ غیردولتیسازی و سپردن ٢,٩ تربیت بدنی (در قالب PM ١ مسئولیت آن به NGO ها ٢ DM واحدهای نظری و عملی) 3,9DNot 3,8PN غیره eotrh ٤ غیره 8 her نتایج تجزیه و تحلیل توصیفی پاسخ های نمونه ها به سؤال های مربوط به راهکارهای ترویج ، ارتقا و احیای وربوم در جدول ١ آورده شده است ."