چکیده:
سرمایة اجتماعی مفهومی است که در حوزههای گوناگون مطرح شده است. اهمیت سرمایة اجتماعی این است که سبب اجتماع افراد میشود و انجامدادن موفقیتآمیز فعالیتها را ممکن میکند. هوش هیجانی نیز نقشی اساسی در محیط کار دارد. با توجه به وابستهبودن سرمایة اجتماعی به روابط بین افراد و تأثیر هوش هیجانی بر روابط بینفردی، هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر سرمایة اجتماعی بر کارآفرینی سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی با توجه به نقش تعدیلگر هوش هیجانی است. برای نیل به این هدف، فضای نمونه 184 نفری از کارمندان دانشگاه یزد است که با فرمول کوکران و روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است که روایی آن با نظر استادان تأیید شد. پس از تکمیل نمونة اولیه، پایایی پرسشنامه با محاسبة آلفای کرونباخ تأیید شد. دادههای جمعآوریشده با نرمافزارهای SPSSو SmartPLS2 تحلیل شد. نتایج نشان داد سرمایة اجتماعی بر کارآفرینی سازمانی و رفتار شهروندی اثر مثبت و معنادار دارد. همچنین، متغیر هوش هیجانی علاوه بر نقش تعدیلگر، اثر مستقیم و معنادار بر کارآفرینی و رفتار شهروندی دارد.
خلاصه ماشینی:
"(Chen & Carey, 2009) در این مقاله بر خلاف تحقیقات پیشین که ارتباط متغیرهای هوش هیجانی و سرمایۀ اجتماعی، سرمایۀ اجتماعی و کارآفرینی سـازمانی، سـرمایۀ اجتمـاعی و رفتـار شـهروندی سـازمانی، هـوش هیجانی و رفتار شهروندی سازمانی، هوش هیجانی و کارآفرینی سازمانی را به طـور مجـزا بررسـی کرده بودند و در آن ها نقش تعدیلگری هوش هیجانی مورد توجه قـرار نگرفتـه بـود، ارتبـاط ایـن چهار متغیر در یک مدل کلی با توجه به اثر تعدیلی هوش هیجانی بررسی میشود.
ساختار پرسشنامه متغیر تعداد سؤال ها منبع گویه ها کارآفرینی سازمانی ١٥ شیپر و همکاران (٢٠٠٨)، چن و همکاران (٢٠١٤) سرمایۀ اجتماعی ١٢ ویپل ، ویدمر و بویر (٢٠١٥) هوش هیجانی ١٦ جانگ و یون (٢٠١٢) رفتار شهروندی سازمانی ٥ جانگ و یون (٢٠١٢) جامعه و نمونۀ آماری با توجه به ماهیت پژوهش ، جامعۀ آماری همۀ کارمندان دانشگاه یزد (به استثنای هیئت علمی) (که بر اساس اطلاعات جمع آوری شده تعداد آن ها برابر ٣٥٠ نفر است ) در نظر گرفتـه شـده انـد و بـر اساس فرمول کوکران تعداد ١٨٤ نفر تعیین و با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند."