چکیده:
مدیریت تقاضای بنزین در ایران ضمن شناسایی عوامل مهم و تأثیرگذار بر مصرف این حامل انرژی، نیازمند آن است حـساسیت هریک از آنها نیز بررسی شود. از اینرو در این مقاله به بررسی رفتار مصـرفکنندگان بنزین در قالب یک مدل اقتصـادسنجی و با استفاده از روش مدلسازی پنل دیتا پرداخته شده است. تابع تقاضای بنزین با استفاده از دادههای جمعآوری شده طی سالهای (86- 1381) در سطح 28 استان کشور و با نرمافزار Eviews برآورد شده است. نتایج برآورد حاکی از آن است که از میان متغیرهای بهکار رفته، مصرف بنزین با تولید ناخالص داخلی، تعداد خودروهای موجود در ناوگان حملونقل، جمعیت و قیمت گازوئیل رابطه مستقیم دارد؛ همچنین نتیجه آزمون تأثیرگذاری قیمت گاز مایع بر مصرف بنزین معنادار نیست.
خلاصه ماشینی:
"5 0 نمودار ٣- تعداد خودروهای سواری شماره گذاری شده طی سال های ١٣٨٨- ١٣٧٠ به تفکیک استان ها منبع : یافته های تحقیق ٥- ساختار الگو بر اساس تئوری اقتصاد خرد، تقاضای یک کالا تابعی از عوامل مختلف است که جهت بررسی این عوامل ، یکی از آن ها را مدنظر قرار داده و بقیه عوامل ثابت در نظر گرفته میشوند تا رابطه تک تک عوامل با مقدار تقاضای کالای موردنظر مشخص گردد.
بنابراین ، شکل ضمنی مدل قابل برآورد برای تابع تقاضای بنزین در ایران به صورت زیر است : (١٣) 푝,푝ீ൯,ܭ퐶௦=푓൫푝௦,퐺퐷푃,푝표푝,푇 که در آن Cୟୱ : مصرف بنزین استان ها pୟୱ : شاخص قیمت بنزین GDP: تولید ناخالص داخلی TK: تعداد خودروهای بنزین سوز موجود در ناوگان حمل ونقل p୭ : شاخص قیمت گازوئیل pୋ : شاخص قیمت گاز مایع تابع فوق نشان دهنده رابطه بین تقاضای بنزین و برخی از عوامل تأثیرگذار بر آن است ؛ بنابراین برآورد روابط اقتصادی مدل ، تعیین میزان اثرگذاری هر یک از این عوامل را امکان پذیر خواهد نمود.
پس از بیان مبانی نظری مدل سازی تقاضای انرژی، هدف این مقاله برآورد تابع تقاضای بنزین کشور و شناسایی و بررسی میزان تأثیرگذاری عوامل مؤثر بر تقاضای آن بود که برای دستیابی به این هدف از اطلاعات و داده های ٢٨ استان کشور طی دوره زمانی (١٣٨٦- ١٣٨١) استفاده شده است ."