چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف پیشبینی اهمالکاری تحصیلی دانشجویان بر اساس عوامل جمعیتی، هوش هیجانی، خودکارآمدی و خودارزیابی تحصیلی انجام گرفت. روش: در یک مطالعهی توصیفی همبستگی، 280 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران به روش نمونهگیری طبقهای تصادفی انتخاب گردیدند و به پرسشنامه جمعیت شناختی، مقیاس اهمالکاری توکمن (TPS)، مقیاس هوش هیجانی شات (SEIS)، مقیاس خودکارآمدی عمومی (GSES) و پرسشنامه خودارزیابی تحصیلی پاسخ دادند. همبستگی و رگرسیون خطی چندگانه به روش گامبهگام با نرمافزار SPSS-19 برای تحلیل دادهها به کار رفت. یافتهها: طبق نتایج سه متغیر خودکارآمدی، خودارزیابی تحصیلی و سطح تحصیلات نقش معناداری در پیشبینی اهمالکاری تحصیلی داشتند و قادر بودند 36/0 تغییرات مربوط به اهمالکاری تحصیلی را در این نمونه پژوهشی پیشبینی کنند (001/0pهدف : پژوهش حاضر با هدف پیش بینی اهمال کاری تحصیلی دانشجویان بر اساس عوامل جمعیتی، هوش هیجانی، خودکارآمدی و خودارزیابی تحصیلی انجام گرفت . روش : در یک مطالعه ی توصیفی همبستگی، ٢٨٠ نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران به روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی انتخاب گردیدند و به پرسشنامه جمعیت شناختی، مقیاس اهمال کاری توکمن (TPS)، مقیاس هوش هیجانی شات (SEIS)، مقیاس خودکارآمدی عمومی (GSES) و پرسشنامه خودارزیابی تحصیلی پاسخ دادند. همبستگی و رگرسیون خطی چندگانه به روش گام به گام با نرم افزار ١٩-SPSS برای تحلیل داده ها به کار رفت . یافته ها: طبق نتایج سه متغیر خودکارآمدی، خودارزیابی تحصیلی و سطح تحصیلات نقش معناداری در پیش بینی اهمال کاری تحصیلی داشتند و قادر بودند ٠.٣٦ تغییرات مربوط به اهمال کاری تحصیلی را در این نمونه پژوهشی پیش بینی کنند (٠٠٠١>p). در این تحلیل رگرسیونی، هوش هیجانی سهم معناداری در پیش بینی اهمال کاری تحصیلی نداشت (٠٠٥>P). نتیجه گیری: بنا به اهمیت خودکارآمدی، خودارزیابی تحصیلی و سطح تحصیلات در اهمال کاری تحصیلی، تقویت خودکارآمدی و بهبود مهارت های خودارزیابی تحصیلی با توجه به متغیر دو سطحی تحصیلات نقش مهمی در رفع اهمال کاری تحصیلی خواهد داشت .
خلاصه ماشینی:
"اهمال کاری تحصیلی در دانشجویان : نقش پیش بین عوامل جمعیتی و روانشناختی The Academic Procrastination in University Students: Predictive Role of Demographical and Psychological Factors اسحق رحیمیان بوگر 1 *، شیدا روحانیپور 2 دریافت مقاله :١٣٩٣.
Rabin Fogel Nutter-Upham Solomon Rothblum Schouwenburg Lakshminarayan Potdar Reddy Ferrari Hen Goroshit Strunk Steele Perrin Chow Balkis Duru Tan هوش هیجانی از جمله عوامل مهم روانشناختی است که با اهمال کاری تحصیلی ارتباط دارد (دئیز 1 ، تراس 2 و آیدوگان 3 ، ٢٠٠٩).
خودارزیابی تحصیلی به طور اختصاصی به عنوان یک صفت روانشناختی نیز به معنای ارزیابی فرد از طریق خویشتن نگری در شناخت ها، رفتارها و عملکردهای تحصیلی است و عاملی مهم در اصلاح و تغییر رفتارهای غیرانطباقی مربوط به تحصیل است (کورونادو-آلیگرو 14 ، Deiz Tras Aydogan Mayer Salovey Nelson Low Seo Bandura Mahasenh Klassen Krawchuk Rajani Coronado-Aliegro ٢٠٠٧).
به علاوه ، در Flett Blankstein Martin Park Sperling Grunschel Patrzek Fries Díaz-Morales Ferrari Karem Díaz Hess Sherman Goodman Watson Steel Schlenker پژوهش هایی دیگر نیز وضعیت تأهل به همراه عامل سن و مشکلات تحصیلی با بروز اهمال کاری رابطه داشته است (شارما 1 و کوار 2 ، ٢٠١١؛ پالا 3 ، آکیلدیز 4 و باگس 5 ، ٢٠١١).
٦٣١-= t) و (٠٠٠١>P) نشان میدهد که این متغیر با اطمینان ٩٩ درصد میتواند در کنار خودکارآمدی و خودارزیابی تحصیلی تغییرات مربوط به اهمال کاری تحصیلی را پیش بینی نماید که در صورت تعمیم نمونه موردمطالعه به جامعه اصلی، وزن سطح تحصیلات ٠."