چکیده:
مفهوم عدالت اقتصادی درباره چگونگی توزیع فرصت ها، امتیازها و بهره مندی های اقتصادی افراد و گروه های جامعه است و اندیشمندان همواره درباره آن گفت وگو کرده اند. آنچه بیش از همه توجه فیلسوفان عدالت پژوه را جلب کرده است، روش اثبات حقانیت و معقول بودن اصول و معیارهای عدالت اقتصادی است.
این مقاله به دنبال مطالعه و ارزیابی روش های دست یابی به پاسخ مسائل اصلی عدالت اقتصادی در آموزه های اسلامی است؛ ازاین رو با روش تحلیل فلسفی، مهم ترین روش های شناخت عدالت در اقتصاد اسلامی، یعنی «مبناگرایی نص محور»، «مبناگرایی علی»، «مبناگرایی فطری- ولایی» و «مبناگرایی منسجم کارکردگرا» را نقد و بررسی می کنیم.
این پژوهش نشان می دهد روش «مبناگرایی منسجم کارکردگرا» اصالت و کارآمدی بیشتری برای شناخت عدالت اقتصادی در آموزه های اسلامی دارد.
The concept of economic justice is about how economic opportunities, privileges and benefits are distributed among individuals and communities of the society and scholars always have discussed about the concept. Among all, what has been the most attractive for justice researchers is the method by which the legitimacy and reasonableness of the economic justice principles and standards are proved. This article is about to study and assess the approaches toward solutions of major issues of economic justice in Islamic doctrines. Therefore by means of rational analysis, we are going to explore and to study the main approaches of economic-justice cognition, which is “text-oriented Foundationalism”, “Causation Foundationalism”, “intrinsic- Walayaii Foundationalism” and “Pragmatic coherent Foundationalism”. This research proves that the “Pragmatic coherent Foundationalism” method is the most practical and authentic approach for cognition of economic justice in Islamic doctrines.