چکیده:
فلسفه سیاسی یکی از انواع صورت های اندیشه سیاسی است که از دیرباز در میان متفکران رایج بوده و مباحث و دیدگاه های مختلف در این زمینه همواره از سوی متفکران مطرح شـده و مـورد بحث قرار گرفته است . این که این دیدگاه ها به ویژه آنچه از سوی مهـم تـرین متفکـران غربـی مطرح شده است چه مقدار با مباحث فیلسوفان مسلمان قابل تطبیق و سنجش است جای تأمل ، بررسی و تحقیقات بسیاری دارد که در مقاله حاضر به صورت مختصر به آن پرداختـه مـی شـود. ازاین رو مقاله حاضر در تلاش است در ابتدا ضمن ارائه بحثی مختصر درباره فلسـفه سیاسـی بـا تأکید بر دیدگاه اشتروس ، به تبیین و مقایسه آن با فلسـفه سیاسـی متعالیـه بـا تأکیـد بـر آرای صدرالدین شیرازی بپردازد. برای این منظور سعی شد ضمن توجه به نقاط اشتراک و نقاط قـوت این دیدگاه ، وجوه تمایزش مورد بحث و توجه قرار گیرد و تلاش شـود مفهـوم فلسـفه سیاسـی متعالیه با تفصیل بیشتری مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد.
Political philosophy is a branch of political thought that has long been common. Thinkers have always presented and discussed different views in this regard. The fact that how much these views especially those mentioned by the most important Western thinkers are comparable with the discussions posed by Muslim philosophers is a matter that is in need of much research and assessment. This article briefly deals with this issue. It tries to present political philosophy with emphasis on Strauss' rendering، comparing it with transcendental political philosophy with emphasis on MullaSadra's views. It studies the distinctions and commonalities that exist between them explaining in a rather detailed way the strengths of the latter opinion and the concept of transcendental political philosophy.
خلاصه ماشینی:
"با توجه به نیازمندی جامعه و انقلاب اسـلامی بـه ارائـه و تبیـین فلسـفه سیاسی مورد نیاز به ، مباحث مختلفی توجه شد که مهم ترین آنها بازشناسـی ، بـازخوانی و بازنگری آثار و آرای صدرالمتألهین و دیگر حکمای حکمت متعالیه بود که بایـد از منظـر اندیشة سیاسی و فلسفة سیاسی ، بررسی شود.
در مقالة حاضر، بحث بر زمینه چیستی فلسفة سیاسی متعالیه متمرکز شده و بر آن است کـه ایـن موضـوع را بـا تأکید بر آرای صدرالمتألهین شیرازی و برخی از مهم ترین دیدگاه ها در این باره در اندیشـه غرب بررسی کند.
در همین زمینه دیدگاه دیگری نیز بر این باور است که بـا توجـه بـه تعریـف فلسـفه سیاسی می توان گفت که حتما فلسفة سیاسی اسلامی وجود دارد، و حتی کامل تـرین نـوع فلسفة سیاسی را می توان در آموزه های دینی جست وجو کرد؛ بـدون اینکـه اصـالت آن را خدشه دار کرده و آن را مقلد و طفیلی فلسفه یونان باستان بدانـد (صـدرا در: یوسـفی راد، .
اشتراوس تأکید می کند کـه منظـور از اندیشة سیاسی ، تأمل دربارة آرای سیاسی یا ارائه تفسیری از آنها است و منظور از رأی سیاسی ، خیال ، مفهوم یا هر امر دیگری است که برای تفکر دربارة آن ، ذهـن بـه خـدمت گرفته می شود و با اصول سیاست نیز مرتبط اسـت .
برای مطالعه یک دیدگاه در زمینه فلسفة سیاسی صدرالمتألهین بنگرید به : لک زایی ، رساله دکتری بـا عنـوان : نگرش های فلسفی سیاسی در آرای صدرالمتألهین ، تهران ، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ، ١٣٩١."