چکیده:
برخلاف دستیابی به فناوری های عظیم در قرن گذشته زمین لرزه همچنان مهارنشدنی به نظر می رسد. وقتی زلزله ای رخ میدهد شهر به صورت یک سیستم از آن تأثیرمی پذیرد و به عبارتی عناصر شهری نه تنها خود از تکان زلزله و سایر آثار جانبی آن متأثر می شوند بلکه در عمل متقابل سیستمی سایر عناصر شهری را تحت تأثیر قرارمی دهند. یکی از مهم ترین این عناصر شبکه معابر می باشد؛ معابری که با توجه به طول و عرضشان سبب انسداد مسیرها می شوند و ممکن است پس از وقوع زلزله اختلالاتی را در امدادرسانی و تخلیه اضطراری افراد ایجادنماید. به همین منظور در پژوهش حاضر به ارایه مدلی برای ارزیابی خسارات و آسیب پذیری معابر شهر کرمان پرداختیم . همچنین با توجه به موقعیت مراکز انتظامی میزان انسداد طولی و عرضی هر مرکز را به دست آورده ایم . روش تحقیق در این پژوهش ، بر اساس روش و ماهیت توصیفی می باشد و بر اساس هدف نیز کاربردی است . جامعه آماری شامل تمامی خیابان های اصلی و فرعی شهر کرمان می باشد. به منظور به دست آوردن مسیرهای مناسب نقشه های تهیه شده حاصل از GIS شهر کرمان استفاده شده است . پس از انجام بررسیهای لازم و به دست آوردن نتایج حاصل از GIS میزان انسداد طولی و عرضی هر کلانتری و میزان کارایی آنها پس از وقوع زلزله مشخص گردید. نتایج پژوهش حاکی از آن است که میزان انسداد طولی و عرضی هر کلانتری در هر منطقه متفاوت می باشد. بعضی از مراکز در انسداد بالا قراردارند به همین منظور می توانند در امدادرسانی اختلالاتی را به وجود آورند.
خلاصه ماشینی:
"لذا، شبکه بزرگراه ها و خیابان های شهر کرمان به عنوان منطقه مورد مطالعه این پژوهش در شرایط عادی تا حدودی دارای مشکلات زیادی به ویژه در ساعت های اوج سفرهای درون شهری بوده است و یقینا پس از وقوع یک زلزله بزرگ دارای شرایطی بسیار بحرانی خواهدشد.
احمدی و همکاران (١٣٩٢) در پژوهشی به ارایه یک مدل لجستیک امدادرسانی با رویکرد برنامه ریزی غیرخطی مختلط عدد صحیح با درنظرگرفتن خرابی مسیرهای حمل ونقل شهری و برون شهری پس از وقوع زلزله زمان استاندارد و بین المللی امدادرسانی و استفاده از داده های برخط حاصل از نظام اطلاعات مکانی(GIS) برای مکان یابی مراکز توزیع محلی کالاهای امدادی و همچنین مسیریابی وسایل حمل ونقل پرداختند.
2) (7) طبقه بندی ذیل برای برآورد بزرگی انسداد عرض مسیر توسط آوار استفاده میشود: - سطح انسداد آواری پایین (L) ٠,٢٠ > Docc - سطح انسداد آواری متوسط (M) ٠,٥٠ > Docc > ٠,٢٠ - سطح انسداد آواری بالا (H) ٥,٥٠ < Docc و همچنین بر پایه مقدار تراکم آوار طولی (P)L میتوان بزرگی انسداد طولی مسیر توسط آوار را به صورت ذیل طبقه بندی کرد که در جدول نشان داده شده است : - تراکم طولی آوار در قطعه پایین (L) ٠,٣٠ > (P)L - تراکم طولی آوار در قطعه متوسط (M) ٠,٥٠ > (P)L > ٠,٣٠ - تراکم طولی آوار در قطعه بالا (H) ٠,٥٠ < (L) میزان انسداد معابر بر اساس موقعیت مراکز انتظامی شهر کرمان منظور از امنیت در زمان بحران های طبیعی حفظ جان و مال آسیب دیدگان است ."