چکیده:
تحقیق حاضر با هدف بررسی اثربخشی دروس تخصصی کارشناسی راهور بر کارایی افسران شاغل در تهران بزرگ از نظر کارشناسان در سال ١٣٩٠ انجام شده است . محقق با استفاده از روش پیمایشی وجامعه آماری افسران رسته راهوردارای مدارک کارشناسی وکارشناسی ارشدوکارشناس تصادفات که درمناط ق ٢٢ گانه تهران بزرگ مشغول خدمت هستند،اط لاعات رابرپایه محاسبه حجم نمونه کوکران )٢٢٠ نفر( جمع آوری نمود؛ برای تحلیل اط لاعات و آزمون فرضیه ها از آزمون های خی دو و تای کندال استفاده شد. نتایج و یافته های تحقیق نشان می دهد که از دیدگاه افسران و رؤسای مناط ق بین میزان علاقه مندی ،کیفیت برگزاری دوره های تخصصی ،یادگیری دروس تخصصی کارشناسی با سطح کارایی ، عملکرد، توانمندی و تخصص افراد شرکت کننده در دوره های تخصصی راهور در انجام وظایف محوله رابطه معنی داری وجود دارد. با عنایت به یافته های تحقیق ، هر شش فرضیه به تأییدرسید.
خلاصه ماشینی:
"دریک پژوهش توصیفی برروی ١٢٦ نفرازدانشجویان کارشناسی ناپیوسته دانشکده پلیس راهور با موضوع سنجش اثربخشی برنامه های آموزشی )دروس تخصصی ( در عملکرد دانشجویان ، نتایج تحقیق نشان داد که دروس ارائه شده ، ارتباط مستقیمی با توانمندی دانشجویان در عرصه های شغلی دارند؛لذاپیشنهادشدکه درآموزش راهور،پیش بینی های لازم برای بازدیدعلمی دروس وبرنامه ریزی شهری و پزشکی قانونی ، استفاده از اساتید خبره در امور ترافیک و مسائل حقوقی تصادفات ، استفاده از روش های عملی و کارگاهی درس مکانیک خودرو و نیز ایجاد شهرک ترافیک ، بازدید از مراکز شماره گذاری ،معاینه فنی وکارگاه علایم راهنمایی ورانندگی درنظرگرفته شود)حاجی مقصود،١٣٨٥(.
٠٥< P(، بیانگر آن است که بین نظام آموزشی و برنامه ریزی و کارآمدی افسران راهور در انجام پسایایل زچ٤ه٩ا٣ر١م -شماره ١٤ مأموریت های محوله رابطه تنگاتنگی وجود دارد؛ لذا با اط مینان بیش از ٩٥ درصد می توان گفت که با توجه به داده های جدول ، میزان تأثیرگذاری نظام برنامه ریزی آموزشی در کارآمدی افسران در حد متوسط رو به بالا بوده و بنابراین با عنایت به این رابطه باید تلاش ها در جهت هرچه بهترکردن نظام آموزشی و صحت برنامه ریزی دروس در دانشکده راهور افزایش یابد تا بتواند در کارآمدی افسران مؤثر باشد.
٠٥< P( بیانگر آن است که بین نحوه ارائه دروس تخصصی کارشناسی در دانشکده راهور به دانشجویان راهوروکارآمدی افسران راهوردرانجام مأموریت های محوله درهریک ازرسته هارابطه تنگاتنگی وجود دارد؛ لذا با اط مینان بیش از ٩٥ درصد می توان گفت که با توجه به داده های جدول ، میزان تأثیرگذاری دروس تخصصی در کارآمدی افسران در حد متوسط رو به پایین بوده و بنابراین با عنایت به این رابطه باید تلاش ها در جهت هرچه بهترکردن نظام آموزشی و نحوه ارائه دروس تخصصی و کاربردی نمودن این دروس در دانشکده راهور افزایش یابد تا بتواند در کارآمدی افسران مؤثر باشد."