چکیده:
افزایش روزافزون ترافیک در کلانشهرها و قابلیت منحصر به فرد، شامل هزینه کم ، سهل الوصولبودن، قدرت مانور بالای موتورسیکلت ، زمینه مساعدی را برای بهرهگیری از این وسیله نقلیه در بین کاربران ترافیک فراهم نموده است . به گونه ای که در برخی مناطق به علت بافت تجاری و دیگر اماکن زمینه ساز و وجود مراکز تجاری و بازار، نوع بهرهگیری از این وسیله را کاملا متفاوت کرده است و برای حمل ونقل و جابه جایی مسافر و کالا به کار گرفته می شود. به همین دلیل ، تداخل تردد موتورسواران با دیگر وسایل حمل ونقل ، علاوه بر ایجاد وضعیت ٩٩ انضباطی نامناسب ، باعث برهم زدن نظم عبور و مرور، بالارفتن تخلفات حادثه ساز، افزایش تصادفات موتورسیکلت با دیگر وسایل نقلیه شده است . لذا این تحقیق به مطالعه تاثیر ایجاد خط ویژه موتورسیکلت بر ترافیک این مناطق می پردازد. این تحقیق از حیث هدف، کاربردی و از حیث روش، پیمایشی - توصیفی می باشد؛ که طی پرسش نامه ای، نظرات ١٦٠ نفر از افراد شاغل در راهور، مورد مطالعه قرار گرفته است . تجزیه و تحلیل دادهها نشان می دهد که ایجاد خط ویژه موتورسیکلت در کاهش و نظم بخشی ترافیک، کاهش تصادفات و کم کردن تخلفات موثر می باشد. به طوریکه با ایجاد خط ویژه، شاهد کنترلشدن حرکت بی نظم موتورسواران و هم چنین جلوگیری از عادیشدن تخلفات برای موتورسواران می شویم .
خلاصه ماشینی:
"(رحیمی ، ١٣٩٠) رشد جمعیت درکلان شهر تهران و نیاز به جابه جایی و حمل ونقل سریع باعث استفاده بیش از پیش از انواع وسایل نقلیه موتوری شده که علی رغم توسعه برخی خطوط حمل ونقل همانند مترو BRT، ولی هم چنان تقاضای سفر روند افزایش داشته که هم زمان با ظرفیت محدود معابر زمینه بروز گره های ترافیکی و انسداد معابر را فراهم کرده است .
(شیخ الاسلامی ، ١٣٨٤) بدیهی است با توجه به شرایط موجود و تقاضای بهره گیری از موتورسیکلت جهت جابه جایی و هم چنین افزایش روزافزون استفاده از این وسیله نقلیه اگر معابر شهری شاهد تداخل تردد این وسیله با سایر و سایل نقلیه بوده و خصوصیات مشخص خود را که بین موتورسیکلت و پایبندی حداقلی آنان به قوانین راهور زمینه ساز ناهنجاری ١٠١ ترافیکی معابرخواهد بود.
در این میان موتورسوراران به طور لجام گسیخته ای با زیرپاگذاشتن بسیاری از قوانین در شهر حرکت می نمایند و نا امنی را برای خود و سایر افراد جامعه به وجود می آورند؛ تخلفات این وسیله نقلیه افزایش یافته و بر دیگر وسایل حمل ونقل تاثیرگذاشته و با افزایش تصادفات و تحمیل کردن تراکم به دیگر کاربران راه ، باعث ١٠٨ کندی عبور و مرور می شود؛ لذا این تحقیق ، قصد دارد با استفاده از روش های مهندسی ترافیک در کنار آموزش قوانین ومقررات ، هرج و مرج ترافیکی را ازبین ببرد؛ و این در حالی است که تعداد این وسیله در حال افزایش می باشد و هیچ سیاست بلندمدتی برای افزایش لجام گسیخته این وسیله صورت نگرفته است ."