چکیده:
کارآفرینی فرایندی است که نقش مهم و حیاتی در رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی ایفا میکند. صاحبنظران علم اقتصاد آن را موتور محرکه رشد و تولید اقتصادی کشورها میدانند. در این رهگذر، نظام آموزشی سهم عمدهای در توسعه و ترویج کارآفرینی و کارآفرینان خواهد داشت. این مقاله با هدف بررسی و تحلیل نقش آموزش در توسعه و ترویج کارآفرینی صورت گرفته است. روش پژوهش در این مقاله، تحلیلی – تبیینی بوده که با استفاده از متون و منابع موجود و مطالعات صورتگرفته (داخلی و خارجی) به جمعآوری اطلاعات پرداخته شده است. مبنای نظری این مقاله مبتنی بر دیدگاه نظریه سرمایه انسانی است و پرسش اصلی آن است که آیا آموزش میتواند نقش بارزی در رشد و توسعه کارآفرینی بر عهده گیرد؟ یافتههای این پژوهش نشان میدهد که کارآفرینی امری اکتسابی است که میتواند یاد گرفته شود و منحصرا امری ذاتی نیست، میتوان آن را تدریس کرد و آموزش داد. بنابراین آموزش نقش مهم و خطیری در رشد و توسعه کارآفرینی بر عهده دارد.
خلاصه ماشینی:
"نتایج و یافتههای پژوهش نیلچیان و کسایی (1391) که به بررسی راهبرد توسعه نیمرخ کارآفرینی دانشآموختگان آموزش عالی پرداختهاند، نشان میدهد که شرکت در کلاسهای آموزشی مرتبط با کارآفرینی، موجب پرورش ویژگیهای کارآفرینانه میشود.
نتایج پژوهش جرج و گاتنگو 2 (2013) نشان داده که آموزشهای کارآفرینی تأثیر زیادی در توسعه و رشد شرکتهای کوچک و متوسط در کنیا داشته است و به دولت توصیه میکند که برنامههای خود را از طریق آموزش به صاحبان شرکت فرموله و پیادهسازی کند [41].
در یک جمعبندی کلی از محتوای مطالعات صورتگرفته که به آنها اشاره شد، میتوان گفت که آموزش نقش مهم و برجستهای در توسعه و ترویج کارآفرینی داشته و دارد و این افسانه قدیمی که کارآفرینان بهطور ذاتی کارآفرین متولد میشوند جای خود را به این واقعیت داده است که حتی مباحث مربوط به کارآفرینی و ویژگیهای آن میتواند آموزش داده شود و تدریس گردد تا افراد بتوانند قابلیتهای خود را ارزیابی، گسترش و توسعه دهند.
پژوهشهای مختلف چه داخلی و چه خارجی و آنهایی که در مدارس صورت گرفته و پژوهشهایی که در سطوح آموزش عالی انجام گرفته است؛ مانند توسل خدمتی (1379)، سلیمیفر و مرتضوی (1384)، مشایخ (1386)، سعیدی مهرآباد و مهتدی (1387)، عبدالملکی و همکاران (1387)، احمدی و همکاران (1388)، شریف و همکاران (1390)، نیلچیان و کسایی (1391)، عزیزی و طاهری (1392)، ایساکس و همکاران (2007)، اوگاندل و همکاران (2012)، جرج گاتنگو (2013) مؤید این نکته مهم است که کارآفرینی تنها از طریق تجربه به دست نمیآید، بلکه کارآفرینی میتواند یاد گرفته شود، تدریس شود و از طریق دورههای کوتاهمدت در مراکز و مؤسسات آموزشی قابل انجام و تحقق است."