چکیده:
دانشمندان مسلمان بر مصونی قرآن از تحریف تأکید دارن ، اما عدم دقت برخی پیرامون شمار از روایات تفسیری ، شبهه تحری را پیرامون قرآن مطرح کرد و به تبع آنـان ، گروهـی از اخباری ها چون جزایر و محدث نور با اعتنا به روایات تحریـف نمـا یی کـه در برخـ از کتب تفسیر و روایی شیعه از ائمه اطهارع بیان شده اسـت ، ایـ تهمـت را متوجـه شـ یعه کردند. آنان از رهگذر ای روایات ، به عقیده خود اعتبـار بخشـ یده و تحریـ قـرآن را امـری بدیه قلمداد می کنند؛ زیرا بر اساس ای روایات ، به نظر مـ ی رسـد کـه افـراد چـون ائمـه اطهارع به عنوان عدل قرآن بر ای مطلب صحه گذاشته ان ، اما واکاو متنی ـ سندی ایـن روایات نشان می دهد که غلات به عنـوان مشـهورتر ی راویـ انی کـه بـه نقـل ایـ ن احادیـث می پردازند، پذیرش این روایات را با چالش روبه رو کرده اند. همچنی روایات منتسب بـه ائمـه با تناقضات متنی فراوانی همراه است که صدور آنها از فصحایی چون ایشان به دور اسـت . از سویی دیگ ، روایات تفسیر و روایات منتقله از کتب اهل سنت به کتب شـ یعه ، مبـا نی ایـن ادعا را متزلزل تر می سازد.
خلاصه ماشینی:
"منبع اصلی این احادی دو کتاب مسند احمد بـن حنبـل و سـنن ابـ ی داود بوده است ، از ای رهگذر مشخص می شود که مرجع گفتار سیاری کتب اهل سنت بـوده کـه سند آنها را به ائمه ع نسبت داده و بر امام باقر و امام صادق ع افتر زده و سـپس آ نهـا را نشر داده است ، اما از ظاهر ر ایات فهمیده ی شود که احادی درصدد مشخص کردن معنای انفال و تعیی افراد است که استحقاق دریافت آن ا دارند و همچنـ ین ترکیـ ب آیـه بـدون حرف جر «عن » در وزن آیه اختلال ایج د مـ ی کنـد» (عسـکر ی ، القـر آن الکـر ی و روایـ ات المدرستین ، ١٤١٦ق : .
به نظر می رسد سخن کسان که قائل به تحری قرآن هسـتند بـا آ نهـایی کـه مخترع لفظ نسخ می باشند، یکسا است ؛ بدین معنا که تهمت تحریف که همگان و از جمله مستشرقا متوجه شیعه کرده ان ، بر خواسته از همان کج فهم برخ از اهل سنت از روایـ ات تفسیر است ؛ بنابراین ، روایات تفسیری که ذیل عبارت «صلاة الوسطی » مـ ی آیـد تنهـا بـه تعیی مصداق میپردازدوادعایی برای ایجادتحری درقرآن به وجـودنمـ ی آور ،بـرخلاف آنچه شیخ نوری و دیگران از ای روایـ ات فهمیـده انـد (عسـکر ی ، القـر آن الکـر یم و روایـ ات المدرستین ، ١٤١٦ق : ."