چکیده:
امروزه معماران در طراحی بناها بیش از هر چیز به جنبه های مادی و کمی فضاها توجه دارند و فارغ از کاربردهای معنوی و کمیت های موجود در معماری اصیل ایرانی هستند، فضای تهی یکی از این جنبه ناشناخته در معماری و برگرفته از عرفان اسلامی و ایرانی است. در عرفان معنای تهی بودگی دست یابی به معرفتی خاص، که انسان توسط آن می تواند به شناخت خویشتن و خداوند در درون خود رسیده که نتیجه آن «فنافی الله» و یگانگی با خداوند است. برای ایجاد فضاهای تهی در بناهای مذهبی به ویژه مساجد از راهکارهای گوناگون از جمله سرشاری نقوش، نور و سایه، تاریکی و ساختار ورودی بنا استفاده شده که انسان با قرارگیری در آن از خویشتن خالی و آمادگی حضور با مقام قدسی خداوندی را می یابد. در این پژوهش از طریق مطالعات میدانی و کتابخانه ای با رویکردی عرفانی برگرفته از نظریات سنت گرایان و روش کیفی به چیستی فضای تهی و یافتن آن در مسجد شیخ لطف الله و کاربردش پرداخته شده است. نتایج نشان می دهد، نقوش و فضاها همگی حول محور مرکزی گنبد شکل گرفته و ارکان آن در حال چرخشی دایره وار ـ نمادی از بی نهایت، بی کرانگی و خلا ـ است و این فضاها به گونه ای طراحی شده اند که آدمی را ابتدا در حال قبض و سپس بسط قرار می دهد.
Today architects have pay more attention to the material and quantity aspects of spaces more than anything in designing buildings and they are unconcerned to the spiritual implications and the available quantities in Iranian architecture. Vacant space is one of these unknown aspect in Islamic architecture which is gotten from Islamic and Iranian mysticism. In mysticism the meaning of voidance is reaching to the special wisdom that the mankind can know himself and God by it and its consequence is to “annihilation of God” and oneness with God. To establishing the vacant spaces in religious buildings especially mosques، various strategies such as; enormous designs، light and shadow، darkness and entrance structures of the building has been used that the man by positioning inside it becomes emptied from himself and he will get ready to the God’s holy presence. In this research from the field and library studies، by mystical perspective which is derived from the traditionalists’ opinions and qualitative approach، the causation of vacant spaces and finding of it in Sheikh Lotfollah Mosque and its application has been considered. The results shows that the designs and spaces all shaped around the central dome and its elements rotating in a circular axis-a symbol of infinity، Immensity and vacancy- and these spaces are designed in such a way that for the first time makes the person feel contraction and then makes him expansion.