خلاصه ماشینی:
وقتی سازمانی در آستانة تحول واقع میشود و فهم و درک درست از تغییرات بنیادی را در فرایندی پیچیده و طولانی در مدیران و کارکنان زیرمجموعة خود، بهویژه مدیران اجرایی، ایجاد کرده است، دیگر تغییر آنها و به تعبیری «نو کردن مدیران»، بهویژه در لایههای زیرین مدیریت سازمان، کار عاقلانه و کارآمدی محسوب نمیشود.
آنچه بیش از انتصاب نو و جدید ارزشمند است، نوشدن مستمر اندیشهها و مهارت و باورهای مدیران است؛ یعنی متناسبسازی قابلیتهای افراد با شغل موردنظر در پنج حوزة دانش، مهارت، تجربه، علاقه و شخصیت؛ نهادینه کردن رفتار شهروندی، یعنی داشتن رفتارهای داوطلبانه و اختیاری در ابعاد وظیفهشناسی، نوعدوستی، منش انسانی، جوانمردی و احترام و تکریم؛ رفتارهای همکارانة گروهی و افزایش اثربخشی مجموعهای و برخورداری از مهارتهای تعاملی و تخصصی؛ و جایگزین کردن دانشگری بهجای کارمندی.
اکنون آموزشوپرورش به مثابه سازمانی در آستانة تحول بزرگ، نو شدن مستمر مدیران در اندیشهها و مهارتها را نیاز دارد، نه انتصابات نو را.
اقداماتی که زیاد آن هم کم است، تربیت و آموزش مدیران، بهویژه مدیران اجرایی مناطق آموزشی و مدارس (در زمینة آنچه گفته شد)، بر مبنای یادگیری بر بنیاد کار است.