چکیده:
سابقه و هدف: مشکلات مربوط به عادت ماهیانه یکی از علل عمده ناخوشی در زنان است. بحث گروهی یک روش پژوهشی است که گروه کوچکی از مشارکتکنندگان به منظور گردآوری اطلاعات به بحث درباره یک موضوع خاص میپردازند. این پژوهش با هدف تعیین تاثیر آموزش از طریق بحث گروهی بر رفتارهای بهداشتی دوران عادت ماهیانه دختران نوجوان انجام گرفت.
مواد و روش ها: پژوهش حاضر یک مطالعه مداخلهای نیمه تجربی (یک گروهی) میباشد، که بر روی دختران 19-12 سال ساکن مراکز شبانهروزی بهزیستی شهر تهران انجام شد. در این مطالعه کلیه افراد واجد شرایط (61 نفر) وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته شامل دو قسمت خصوصیات دموگرافیک و سوالات عملکرد در خصوص بهداشت بلوغ جسمی (دوران عادت ماهیانه) بود که قبل و یک ماه پس از مداخله تکمیل گردید. مداخله آموزشی در طی 3 ماه انجام گرفت. دادهها با استفاده از آزمونهای آماری کولموگروف-اسمیرنوف و آزمون تیزوجی از طریق نرمافزار SPSS-16 تحلیل شدند.
یافتهها: پس از مداخله آموزشی در مقایسه با قبل از آن میانگین نمره عملکرد از 4.43±12.11 به 2.97±16.50 افزایش یافت که این میزان تغییر از لحاظ آماری معنیدار بود (P<0.001).
نتیجهگیری: مداخله آموزشی از طریق بحث گروهی تاثیر مثبتی در بهبود عملکرد افراد مورد مطالعه در خصوص بهداشت بلوغ جسمی داشت، لذا استفاده از این روش در آموزش مسائل مربوط به دوران بلوغ دختران نوجوان پیشنهاد میشود.
خلاصه ماشینی:
تأثیر شیوه آموزشی مبتنی بر بحث گروهی بر ارتقاء رفتارهای بهداشتی دوران عادت ماهیانه دختران نوجوان ساکن مراکز شبانه روزی بهزیستی شهر تهران شایسته شیرزادی ١، پری ناز دشمنگیر١ ١، نگین نیک سادات ٢، محمدحسین تقدیسی ٣، داود شجاعی زاده ٤* ، حسن محمودی ١ دانشجوی دکتری ، گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ، دانشکده بهداشت ، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران .
نتیجه گیری : مداخله آموزشی از طریق بحث گروهی تأثیر مثبتی در بهبود عملکرد افراد مورد مطالعـه در خصـوص بهداشـت بلـوغ جسمی داشت ، لذا استفاده از این روش در آموزش مسائل مربوط به دوران بلوغ دختران نوجوان پیشنهاد می شود.
Effects of Education Based on Focus Group Discussions on Menstrual Health Be haviors of Female Adolescents in Boarding Centers of the Welfare Organization, Tehran, Iran Shayesteh Shirzadi (MSc)1, Parinaz Doshmangir (MSc)1, Hassan Mahmoodi (MSc)1, Negin Niksadat (MSc)2, Mohammad Hossein Taghdisi (PhD)3, Davood Shojaeizadeh (PhD) 4* 1 Department of Health education, School of Health, Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran.
This study mainly aimed to determine the effects of health education based on focus group discussions on the promotion of health behaviors of female adolescents residing boarding centers of the Welfare Organization (Tehran, Iran) during their menstruation periods.
Keywords: Education; Group Discussion; Female Adolescents; Pubertal Physical Health; Welfare Boarding Centers Corresponding Author: Davood Shojaeizadeh, School of Health, Tehran University of Medical Sciences, Keshavarz Ave.
[Effects of Education Based on Focus Group Discussions on Menstrual Health Be-haviors of Female Adolescents in Boarding Centers of the Welfare Organization, Tehran, Iran].