چکیده:
ورودی یا نقطه اتصال به سطح سازه های زیر زمینی ، از نقاط ضعف این سازه ها در برابر بارهای انفجاری می باشد. استفاده از موجگیر یکی از راهکارهای مقابله با موج انفجار و کاهش اثرات ناشی از آن جهت تنزل آسیب پذیری می باشد. در این مطالعه ابتدا در نرم افزار اتوداین (AUTODYN)، انفجارهایی را با خرج های مختلف، در نزدیکی دهانه تونل هایی با زاویه موجگیر 45و90و135 درجه شبیه سازی شده و سپس به بررسی اثر زاویه موجگیر، در میزان کاهش انفجار (بیش فشار)پرداخته می شود و در نهایت با توجه به افزایش زاویه موجگیر، میزان درصد کاهش فشار بیان می گردد.
خلاصه ماشینی:
در این راستا، انتشار موج ناشی از انفجار بمبهای با وزن ماده منفجره مختلف در فاصله 1متری از دهانه تونلهای دارای موجگیر با زاویه 90،45و135درجه، شبیهسازی شده است.
در این مقاله، با توجه به چگونگی انتشار موج انفجار در داخل سازههای زیرزمینی و در محل تقاطع تونلها، بعد از صحتسنجی نتایج نرمافزار اتوداین، با شبیهسازی انفجار با فاصله 1 متر از دهانه تونل در موجگیر با زاویههای90،45 و 135 درجه، میزان درصد کاهش فشار مورد بررسی قرار میگیرد.
برای این منظور، فرایند انتشار موج انفجار در هوای آزاد، ورودی تونل، داخل مسیر تونل و در محل تقاطع مسیرها توسط نرمافزار توانمند AUTODYN شبیهسازی میشود.
3- شبیهسازی عددی شبیهسازی عددی انتشار موج ناشی از انفجار بمبهای با وزن ماده منفجره مختلف در فاصله 1متری از دهانه تونلهای دارای موجگیر با زاویه 45، 90و 135درجه، بهصورت سهبعدی با استفاده از نرمافزار AUTODYN انجام میشود.
4-1- انتشار موج انفجار در هوای آزاد در جدول (1) و شکل (2) مقایسه بین بیشینهفشار در فواصل مختلف از محل انفجار 1360 کیلوگرم TNT در هوای آزاد بهدستآمده از حل عددی با نتایج گرافهای آییننامه (به تصویر صفحه رجوع شود) TM 5-855 [8] نشان داده شده است.
5- شبیهسازی و نتایج عددی در شکل (6) مسیر ورودی یک سازه امن زیرزمینی دارای موجگیر با خم 45،90و135 درجه نشان داده شده است.
برای این منظور، انتشار موج ناشی از انفجار بمبهای با وزن ماده منفجره مختلف در فاصله یک متری از دهانه سازه زیرزمینی درون تونلهای دارای موجگیر، در نرمافزار AUTODYN شبیهسازی گردید.