چکیده:
توسعه منابع مکتوب برای گسترش دانش نظ ری مرتبط بارشتههای دانشگاهی هنر، محتاج پژوهش وترویج تف کرانتقادی دراین رشتههااست .دست اندرکاران رشتههای دانشگاهی هنر،اعم ازاساتیدودانشجویان ،بهطورمنظ م ازطریق تصاویرورسانههای بصری ،بادانش ومعناهایی مواجه شده ویابه طریقی این رسانههای بصری راخلق میکنند.امامشارکت آنان درفرهنگ دیداری معاصر،بهطورخودبهخودی آن هارا آمادٔهدرگیری انتقادی وموثربااین تصاویرورسانههادرمحیط دانشگاهی نمیکند. آنان نیازدارندتامهارت هایی راتوسعه دهندکه برای تجزیه ،تحلیل وارزیابی فرایند استف اده وتولیدمواددیداری درزمینهای علمی لازم است .درواقع ،آنان میبایست به روش های تف کروتحقیقی مجهزشوندکه مختص مطالعات بصری باشند. نوشتارحاضردرپاسخ به این نیازوبهعنوان مقدمه ،به تعاریف ورویکردهای موجوددرتحقیقات بصری میپردازد.هم چنین بحث میکندکه درسنت پژوهش های هنری ،تحقیقات دیداری چگونه خودرابازنمایانده اندواکنون میتوانند به چه شکلی مطرح باشند.باتوجه به این که هیچ روش مطلق وقابل تعمیم تحلیل تصویروجودنداردوتحلیل بصری درواقع ،روش شناسیهایی است که بهوسیله آن ها تصاویرخوانده میشوند،دراین نوشتارتلاش خواهدشدتاطریقه توصیف تصاویر وچالش های تجربه شده دراین زمینه برای توسعه روشی کاربردی درپژوهش های هنری موردبحث قرارگیرد.
خلاصه ماشینی:
"باتوجه به این که هیچ روش مطلق وقابل تعمیم تحلیل تصویروجودنداردوتحلیل بصری درواقع ،روش شناسیهایی است که بهوسیله آن ها تصاویرخوانده میشوند،دراین نوشتارتلاش خواهدشدتاطریقه توصیف تصاویر وچالش های تجربه شده دراین زمینه برای توسعه روشی کاربردی درپژوهش های هنری موردبحث قرارگیرد.
تحقیق بصری ،خوانش تصویر،تجزیه وتحلیل دیداری ،روش شناسی تحقیق کلیدواژه مقدمه گسترش دانش نظ ری مرتبط بارشتههای مختلف دانشگاهی ،محتاج پژوهش در این رشتههاوتوسعه منابع مکتوبی است که بستراین امررافراهم میآورند.
سال دوم ، شماره ٥ ازنظ رلوی ،علیرغم این که هنرهای بصری ممکن است وسیلهای برای انتقال ٣٢٥٥٠٤ ایدئولوژی باشند،آنان هم چنین میتوانندبهطورموثری دربه چالش کشیدن ، راندن ودگرگونی باورهاوکلیشههای کهنه عمل کنند.
ولی دردورٔە سال دوم ، شماره ٥ پست مدرن وبارشدنظ ریههایی که تحلیل خطی وقایع وپدیده هارازیرسوال ٣٢٥٦٠٠ میبرند،تحلیل داده های بصری درحوزٔەهنرها،بیشترمتکی به نظ ریههای مختلف شده است .
تحلیل گربایدجست وجوکندکه قصدتصویرچیست ؟آیاآفریده شده تاپاس بدارد، یادآورشود،اقناع سازد،به سخره گیرد،هجونماید،خشم وغضب رابنمایاندیا دیگرعکس العمل های احساسی رابرانگیزاند؟آیارهبران خاص ،گروه هایاایده هارا مثبت ،منف ی یامنتقدانه نشان میدهد؟کدام رخدادهاشرایط یاشکایاتی ممکن است خلق این تصویرراالهام بخش بوده باشند؟این چیزهاچگونه به نمایش درآمده اند؟آیاتصویرچیزی برای گف تن درموردزمینهای که درآن خلق شده ،دارد؟ .
بایداندیشیدکه آیاتصویرنمایش بیطرفانهای ازمردم ،رخدادهایاشرایط است ؟یابهوسیله ارائه اطلاعات دروغین یااغراق شده ،گمراه کننده است ؟آیاتصویربهطورکلی دیدی مثبت یامنف ی درموردمردم یارخدادهایی خاص مطرح مینماید؟آیاتصویرسبک یالحنی رااستف اده میکند-مثل هجو،کاریکاتوریااستهزا-به روشی که متناسب با موضوعاتش است ؟آیاتصویردیدگاه های اکثریت مردم رامینمایاند یادیدگاه هاو تمایلات یک گروه کوچکتررابه نمایش میگذارد؟ گیلیان رز)٢٠١٢(برای تحلیل تصاویرمدل دیگری راارائه مینماید."