چکیده:
هـدف این پژوهـش ، بررسـی نقش سـبک های هـویت و تـعهد هویت بر صمیمیت اجتماعی دانش آموزان بود. در نمونه ای متشکل از ۲۰۹۹ آزمودنی (۱۰۰۸ پسر و ۱۰۹۱ دختر)، پرسشنامه های سبک های هویت برزونسکی (G٦-ISI) (وایت ومپلر ووین ، ۱۹۹۸) و صمیمیت اجتماعی میلر (MSIS) (میلر و لفکورت ، ۱۹۸۲) اجرا شد. با استفاده از تحلیل مسیر، اثرات مستقیم و غیرمستقیم سبکهای هویت بر تعهد هویت و صمیمیت اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت . نتایج به دست آمده بیانگر این است که سبک هویت اطلاعاتی بر تعهد و صمیمیت اجتماعی اثر مستقیم مثبت و معنادار؛ سبک هویت هنجاری بر تعهد و صمیمیت اجتماعی اثر مستقیم مثبت و معنادار؛ جنس و سبک هویت سردرگم . اجتنابی بر تعهد اثر مستقیم منفی و معنادار دارد. اثر غیر مستقیم سبک های هویت اطلاعاتی و هنجاری از طریق تعهد بر صمیمیت اجتماعی مثبت و غیرمعنادار؛ اثر غیرمستقیم جنس و سبک سردرگم از طریق تعهد بر صمیمیت اجتماعی منفی و غیرمعنادار به دست آمد. در مجموع ، یافته های پژوهش حاضر نشان داد که متغیر تعهد هویت نتوانست رابطه بین سبک های هویت و صمیمیت اجتماعی در دو جنس را میانجی گری کند. تلویحات یافته های پژوهش با تاکید بر نقش آموزش روش های کارآمد مواجهه با تکالیف هویتی مورد بحث قرار می گیرد.
The aim of the research was to examine the role of identity styles and commitment on students’ social intimacy. On a sample of 2099 subjects (male 1008 and female 1091), Identity Styles Inventory (ISI-6G) (White, Wampler & Winn 1998) and The Miller Social Intimacy Scale (MSIS) (Miller, & LefcourtT 1982) were applied. Using the path analysis, the direct and indirect effects of identity styles on social intimacy and the direct effect of identity styles on commitment were tested. The results showed that informational identity style on commitment has a significant positive direct effect; normative identity style has a positive direct effect on commitment and social intimacy, and sex and diffuse/avoidant identity style on commitment and social intimacy has a significant negative direct effect. The indirect effect of informational and normative identity style through commitment on was positively non-significant; and the indirect effect of sex and diffuse/avoidant through commitment on social intimacy was negatively non-significant. In conclusion, the findings suggest that commitment variable couldn’t mediate the relationship between identity styles and social intimacy in 2 sex. Implications, emphasizing on training the effective facing strategies with identity issues are discussed.
خلاصه ماشینی:
"وی احساس داشتن هویت را این گونه مفهوم سازی کرده است : سازماندهی پویا و خودساخته از سائق ها، توانایی ها، باورها و تاریخ شـخصی بـه صـورت یک «خود»۶ منسجم و مـستقل که هـدایت کننده مـسیر 1- identity 2- intimacy 3- mental health and well-being 4- Montgomery 5- Ryff & Keyes 6- self 52 در حال رشد زندگی فرد است .
اجتنابی با راهـبردهای مـقابله ای هـیجان مدار، انتـظارات کنـترل بیرونـی ، راهـبردهای تصـمیم گیری غـیرانطباقی ، تـغییرپذیری مـقطعی ، روان رنجورخویی ، واکـنش های افـسرده گون رابـطة مثبت و با آگاهـی از خود، مـقاومت شـناختی ، وظیفه شناسی و شاخص های بهزیستی رابطة منفی نشان می دهد (برزونسکی ، ۱۹۹۰، ۱۹۹۴؛ برزونسکی و فراری ۶، ۱۹۹۶؛ دولینگر۷، ۱۹۹۵؛ نورمی ، برزونسکی ، تامی و کینی ۸، ۱۹۹۷)۰ افراد با هویت موفق ۹ یا دیررس ۱۰ به نظر می رسد که آنچه سبک اطلاعاتی نامیده می شود را مورد استفاده قرار دهند (برزونسکی و نی میر، ۱۹۹۴؛ استریتمتر، ۱۹۹۳).
در پژوهش حاضر همسو با یافته های برزونسکی (۲۰۰۳، ۲۰۰۴) و ناهمسو با یافته های ولوراس و بوسما (۲۰۰۵) و فارسی نژاد (۱۳۸۳) نمی توان بر نقش میانجی گر تعهد در بررسی رابـطه بین سبک های هویت و صمیمیت اجـتماعی بـه عـنوان یـکی از 1- agent 73 شاخص های بهزیستی روان شناختی یعنی ارتباط مثبت با دیگران تمرکز کرد.
1- Haugh 2- Ciarrochi, Scott, Deane & Heaven 3- Siu & Shek 4- Lee-Baggley, Preece & Delgonis 5- Magai & Hunziker 75 تاریخ دریافت نسخة اولیة مقاله : ۸۶."