چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی و مقایسه انواع مؤلفههای آزار (بیتوجهی، آزار عاطفی، آزار جسمی، آزار جنسی) در دختران فراری و عادی انجام شده است. بدین منظور تعداد 120 نفر آزمودنی (40 دختر فراری انتخاب شده از مراکز نگهداری بهزیستی استان تهران، 40 دختر دانشآموز انتخاب شده از مقطع سوم دبیرستانهای شهر تهران، 40 دختر انتخاب شده از پارکها و فرهنگسراهای شهر تهران) در دامنة سنی 14 تا 25 سال با تحصیلات دیپلم و زیردیپلم توسط پرسشنامة آزاردیدگی محقق ساختـه مورد بررسـی قرار گرفتـند. در این پژوهش پرسشنامة جدیـدی که حاوی بخشهایی برای آزار عاطفی و بیتوجهی است توسط محقق ساخته و مورد استفاده قرار گرفته است. نتایج پژوهش حاکی از بالاتر بودن تمامی مؤلفههای آزاردیدگی در دختران فراری در مقایسه با دختران عادی (در سطح معناداری p
The present research aimed at the comparison of abuse components between runaway and normal girls and for this reason 120 samples were selected from 3 groups of runaway girls chosen from shelters, girl’s students studying at third grade of high school and normal girls chosen from the parks and cultural centers of southern areas of Tehran (40 subjects in each group). The sampling method for runaway and student groups was multistage random sampling and for the third group was accessible simple random sampling. They were all at age range of 14-25 with the education level of high school and under high school education. Researcher-made abuse scale (CHAQ) was administered on all three groups. The results showed that there were significant differences between runaway and normal groups in all components of abuse (including neglect, emotional abuse, physical and sexual abuse). Runaway girls scored significantly higher in all components of abuse. Therefore, considering the high levels of abuse experienced by runaway girls, using the most effective intervention methods, and also warning the families of negative effects of maltreatment on the mental health of their children will play an important role in reducing the negative effects of running away and prevent it from happening.
خلاصه ماشینی:
"به علاوه تحقیقات نشان داده اند که سبک فرزندپروری استبدادی که با خصوصیاتی 1- Sullivan 2- Knutson 3- Tyler 4- Cauce 5- Molnar 6- Withbeck 7- Hoyt 8- Ackley 9- Janus 10- Stiffman 11- McCormack 12- Farber 13- Thompson, Kost, Pollio 3 نظیر توقع اطاعت بی چون و چرا و استفاده از تنبیه در صورت تخطی فرزندان از هنجارهای خانوادگی مشخص می گردد، در میان والدین نوجوانان فراری به وفور به چشم می خورد (ماچیندا، ۱۹۹۹).
به همین دلیل پژوهش حاضر در صدد بررسی مقایسه ای تمامی ۴ مؤلفه آزار (با در نظر گرفتن اشکال مختلف هریک از مؤلفه های بی توجهی، آزارعاطفی، آزارجسمی و آزارجنسی، به صورتی که در تعاریف مختلف از آزار و مؤلفه های آن ذکر شده است ) در دختران فراری و عادی بوده و در پی پاسخگویی به این سوال می باشد که آیا بین دختران فراری و عادی در تمامی مؤلفه های آزار (بی توجهی ، آزارعاطفی ، آزارجسمی ، آزارجنسی ) تفاوت وجود دارد؟ 4 روش جامعه و نمونة آماری جامعه آماری مورد مطالعه برای گروه دختران فراری ، تمامی دختران فراری تحت پوشش سـازمان بهزیستی شهر تهران است که در بهار ۸۵ در مراکز ویـژه نگهداری می شدند.
از این رو نتایج پژوهش حاضر درخصوص بالاتر بودن میزان آزار عاطفی و بی توجهی در دختران فراری نسبت به دختران عادی را می توان نتیجه ای جدید قلمداد نمود که در ادبیات پژوهشی کمتر مورد بررسی قرار گرفته است ."