چکیده:
پژوهش حاضر جهت بررسی تاثیر آموزش مدیریت والدین براساس برنامه ی فرزندپروری مثبت (P٣) بر کاهش اختلالات برونی سازی شده ی دانش آموزان پسر ۷ تا ۱۰ ساله ی شهرستان نهاوند، انجام شده است . این مطالعه از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل است و جامعه ی مورد مطالعه ی آن دانش آموزان پسر ۷ تا ۱۰ ساله ی دبستان های پسرانه ی شهرستان نهاوند می باشند. نمونه گیری به روش خوشه ای انجام شد و مادران ۲۸ نفر از کودکانی که نمره ی مشکلات برونی سازی شده ی آنها در فهرست رفتاری کودک (CBCL) بالاتر از نقطه ی برش (=T) بود، انتخاب شده و به دو گروه آزمایش (=n) و کنترل (=n) تقسیم شدند. سپس برنامه ی فرزندپروری مثبت به مدت ۲ ماه در ۸ جلسه ی آموزشی ۱۲۰ دقیقه ای برای آزمودنی های گروه آزمایش اجرا شد. سپس مجددا فهرست رفتاری کودک توسط مادران هر دو گروه تکمیل شد. در نهایت داده های به دست آمده با استفاده از روش U من ویتنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. تحلیل داده ها نشان داد که گروه آزمایشی در مقایسه با گروه کنترل ، پس از پایان جلسات آموزش برنامه ی فرزندپروری مثبت ، کاهش معناداری در نمرات زیر مقیاس های رفتار پرخاشگرانه (>P)، رفتارهای قانون شکنانه (>P) و نیز نمره ی کلی مشکلات برونی سازی شده (>P) پیدا کرده است . بنابراین می توان نتیجه گرفت که آموزش برنامه ی فرزندپروری مثبت سبب کاهش اختلالات برونی سازی شده در کودکان مبتلا می شود.
The effects of the triple p-positive parenting program in 7-10 years old children with externalized behaviour problems was investigated in this study. Four schools were randomly selected from schools of nahavand city. 28 mothers whose children had received scores above cut-point on externalized problems of Child Behavioral Checklist (CBCL) were selected. Subjects were divided into control and experimental groups. Experimental group received Triple-p for 8 weeks, single a week sessions lasted two hours. The results were analyzed using Mann-Whitney U and indicated that mothers in the experimental group reported a significant decrease in signs of externalized problems in comparison with the control group. The results showed that the mother's training program did have a significant effect on the reduction of externalized behaviour problems. The emerged findings can have clinical applications in prevention and treatment of child behavior disorder.
خلاصه ماشینی:
"باتوجه به اینکه تحقیقات نشان می دهد که عوامل خطرساز خانوادگی مثل ، فرزندپروری ۱۳ ضعیف ، تعارضات ۱۴ خانوادگی و جدایی زناشویی ۱۵ پیش بینی کننده های نیرومندی برای رشد و حفظ مشکلات برونی سازی شده در کودکان و نوجوانان هستند (کامینـگز۱۶ و داویس ۱۷، ۱۹۹۴، دری فـوس ۱۸، ۱۹۹۰، روبـینز۱۹ و پــرایس ۲۰، ۱۹۹۱، سندرز، ۱۹۹۰، به نـقل از سـندرز ۲۰۰۳؛ سـیل بارن ۲۱ و هـمکاران ،۱۹۹۶، به نـقل از دن ۲۲ و همکاران ، ۲۰۰۳)، لذا روش مـداخله ی اولیه که شیوه ی فرزنـدپروری والدین را 1- Davison 2- Braswell 3- Kandall 4- Arnold 5- Bierman 6- Cunningham 7- Pfiffnar 8- Terri & et al 9- Sanders 10- Forehand 11- Behavior Family Intervention 12- Webster-Stratton 13- parenting 14- Conflict 15- Marital breakdown 16- Cummings 17- Davies 18- Dryfoos 19- Robins 20- Price 21- Silburn 22- Dean 19 مورد هدف قرار دهد، از جـمله روش های موثر پیشگیری از اختلالات مزمن رفتاری می باشد (وبستر ـ استراتون ، ۱۹۹۷، به نقل از دن و همکاران ، ۲۰۰۳).
باتوجه به تحقیقات بیان شده در مورد سیر بروز و پیشرفت مشکلات و جنبه های شیوع اختلالات برونی سازی شده و نیز توجه به جنبه های بومی و نیاز به درمانی مؤثر که بتـواند مـشکلات کودکان مبـتلا را کاهش دهـد، این پرسش مـطرح مـی شود که آیا مداخلات خانوادگی رفتاری به شیوه ی برنامه ی فرزندپروری مثبت می تواند اختلالات برونی سازی شده را در کودکان ایرانی کاهش دهد؟ روش طرح تحقیق : مطالعه ی حاضر، پژوهشی از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل است جامعه و نمونه ی آماری جامـعه ی آماری پژوهش شـامل کلیه ی دانش آموزان پسر سال اول تا چهارم دبستان های ابتدایی شهرستان نهاوند می باشند."