چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی روش تفصیل دورنماهای مثبت (EPOS) بر کاهش تعارض بین اهداف و افزایش رضایت از زندگی بر روی دانشجویان انجام شده است. در یک پژوهش نیمه آزمایشی 44 نفر از دانشجویان داوطلب به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (21 نفر) و کنترل (23 نفر) گمارش شدند. آزمودنیهای گروه آزمایش تحت هفت جلسه 90 دقیقهای مداخله گروهی با روش تفصیل دورنماهای مثبت قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ مداخله خاصی را دریافت نکردند. همه شرکتکنندگان در پژوهش یک هفته قبل از انجام مداخله (پیش آزمون)، پایان مداخله (پس آزمون) و همچنین یک و نیم ماه بعد از پایان مداخله (پیگیری)، پرسشنامه رضایت از زندگی و ماتریس اهداف را تکمیل کردند. به منظور تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی، آزمون t برای مقایسه گروههای مستقل و آزمون تحلیل کواریانس استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که روش تفصیل دورنماهای مثبت به طور معناداری و در سطح P<0/001 موجب کاهش تعارض بین اهداف و همچنین افزایش رضایت از زندگی در آزمودنیهای گروه آزمایش شده است در حالی که چنین تغییری در آزمودنیهای گروه کنترل مشاهده نشد. به عنوان نتیجهگیری میتوان گفت روش تفصیل دورنماهای مثبت در کاهش تعارض بین اهداف و افزایش رضایت از زندگی موثر است.
The present study was carried out to examine the effectiveness of elaboration of positive perspectives intervention on decreasing goal conflicts and improving life satisfaction in students.
In a semi-experimental study, 44 volunteers were randomly assigned into two groups including an experimental group (21 subjects) and a control group (23 subjects). Then experimental group underwent seven 90 minutes sessions of elaboration of positive perspectives intervention and the control group did not receive any particular treatment. All participants completed the Satisfaction with Life Scale (SWLS) and Goal Matrix at one week before intervention (pretest), completion of prevention (post test) and at follow up stage (1.5 months after intervention). Descriptive statistics, t-test and analysis of covariance were used to analyze findings.
The results revealed that elaboration of positive perspectives intervention decreased the goal conflicts and improved life satisfaction in the subjects of experimental group significantly (P<0.001). These changes were not observed in the control group.
It can be said that elaboration of positive perspectives intervention is effective in decreasing the goal conflicts and improving the life satisfaction.
خلاصه ماشینی:
"نتایج پژوهش نشان داد که روش تفصیل دورنماهای مثبت به طور معناداری و در سطح >P موجب کاهش تعارض بین اهداف و همچنین افزایش رضایت از زندگی در آزمودنی های گروه آزمایش شده است در حالی که چنین تغییری در آزمودنی های گروه کنترل مشاهده نشد.
در زمینه اثربخشی روش تفصیل دورنماهای مثبت پژوهش ها نشان داده اند که استفاده از این روش موجب کاهش تعارض 1- Emmons, King & Sheldon 2- Palys & Little 3- Elaboration of POSitive Perspectives (EPOS) 4- Willutzki & Koban 5- Cox & Klinger بین اهداف ، افزایش خودکارآمدی و بهبود روند درمان (ویلوتزکی ، ۲۰۰۰) و کاهش اضطراب و افزایش عزت نفس شده است (والترو پلر۱، ۲۰۰۰).
با توجه به اثرات آسیب زایی که تعارض بین اهداف می تواند موجب آنها گردد پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی روش مداخله ای تفصیل دورنماهای مثبت بر کاهش تعارض بین اهداف و افزایش رضایت از زندگی بر روی گروهی از دانشجویان انجام شده است .
001 یافته های حاصل از آزمون تحلیل کوواریانس در متغیر تعارض اهداف نشان می دهد که آموزش گروهی به روش تفصیل دورنماهای مثبت موجب کاهش معنادار میزان تعارض در اهداف در گروه آزمایش در سطح >P و تایید فرضیه اول پژوهش شده است .
به طور کلی نتایج پژوهش حاضر نشان دهنده ی اثربخشی روش تفصیل دورنماهای مثبت در کاهش تعارضات بین اهداف و همچنین افزایش رضایت از زندگی بوده است ."