چکیده:
رضایت شغلی یکی از عوامل بسیار مهم در امر کیفیت آموزش و موفقیت شغلی معلمان است. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین امیدواری و شادکامی با رضایت شغلی در بین معلمان بود. بدین منظور 240 معلم (120 زن و 120 مرد) از سه مقطع ابتدایی، راهنمایی و متوسطه شهرستان طبس به روش تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار آزمون پرسشنامههای امیدواری اشنایدر، شادکامی آکسفوردو رضایت شغلی کندال و هولی بود. نتایج به روش هم بستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون چندگانه و تحلیل واریانس مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشانداد که هر دو متغیر امیدواری و شادکامی علاوه بر آنکه باهم رابطه مثبت و معنادار دارند هر دو با مؤلفه رضایت شغلی رابطه دارند به طوریکه معلمانی که امیدواری و شادکامی بیشتری دارند نمره رضایت شغلی بالاتری هم دارند.
Job satisfaction is one of the important factors in the quality of teacher training and job success. The purpose of the present study was to investigate the relation of hopeness and happiness with job satisfaction among teachers. For this regard, 240 teachers (120 femals and 120 males) were selected by stratified sampling method from elementary, guidance and high school grades in Tabas city. Data were collected through snyderś hopeness, oxfordś happiness and kendal & hulinś job satisfaction questionnaires. Results were analyzed by pearsons correlation, multiple regression, ANOVA and t test. Results revealed that all variables did have positive relation with each other indicating the more hopness and hopiness increase the more job satisfaction increases, as well.
خلاصه ماشینی:
"همچنین براساس این نتایج میزان F مشاهده شده برای مؤلفه امیدواری معنی دار است (>P) و ضریب رگرسیون پیش بین نشان می دهد که مؤلفه امیدواری واریانس رضایت شغلی را به طور معنی دار تبیین می کند.
۰۱۱ نتایج حاصل از آزمون t جدول ۴ برای نشان دادن تفاوت (>P) سه مؤلفه شادکامی امیدواری و رضایت شغلی با توجه به جنسیت (زن و مرد) است t مشاهده شده بیانگر تفاوت معنادار دو گروه است .
۵۵۰ نتایج حاصل از تحلیل واریانس برای نشان دادن تفاوت (>P) سه مؤلفه شادکامی ، امیدواری و رضایت شغلی با توجه مقطع تحصیلی که معلم مشغول به کار است در جدول ۵ آمده است F مشاهده شده بیان گر عدم تفاوت معنادار سه گروه است چنان که ملاحظه می شود در هیچ یک از مؤلفه ها بین سه گروه تفاوت معناداری وجود ندارد.
نتیجه گیری نتایج تحقیق نشان داد که امیدواری با رضایت شغلی معلمان هم بستگی مثبت و معنی دار دارد یعنی معلمان امیدوار تر میزان رضایت شغلی بیشتر را تجربه می کنند به این ترتیب فرضیه اول تحقیق حاضر تأیید می شود که این نتیجه مؤید تحقیق سلیگمن (۱۹۹۸) و مراک ۱(۱۹۹۹) است که در آن مشخص شـد افـراد امیدوار طولانی تـر و سخت تر کار می کنند چون انتظار برون داد مثبت از کارشان دارند و همچنین روش کار آنها با انگیزه قوی برای موفقیت و سطح بالایی از پایداری در وظایف چالش انگیز و عملکرد مؤثرتر و موفقیت های کلی بزرگ تر مشخص می شود."