چکیده:
پژوهش حاضر با هـدف مقایسه و تعیین اثربخشی روشهای آموزشی نقشه مفهومی و سخنرانی بـر پـیشرفت درس مـهارتهای اجتماعـی ـ اقتصادی انـجام شد. بدین مـنظور، 30 نـفر از دانشآموزان کمتوان ذهنی پایه سوم مقطع پیشحرفهای تبریز به تصادف انتخاب شدند و پیشرفت تحصیلی آنها در درس مهارتهای اجتماعی ـ اقتصادی از طریق آزمون معلم ساخته اندازهگیری شد. سپس آزمودنیها به طور مساوی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش، مطالب درس را با استفاده از روش نقشه مفهومی به مدت 1 ماه دریافت کردند ولی فراگیران در گروه کنترل همان مطالب درسی را به شیوه سخنرانی فرا گرفتند. در پایان جلسات آموزشی پسآزمون (آزمون معلم ساخته) از هر دو گروه به عمل آمد و همچنین میزان یادسپاری دانشآموزان از طریق آزمونهای معلم ساخته (آزمونهای پیشرفت تحصیلی و عملکردی) 1 ماه پس از آموزش ارزیابی شد. نتایج با استفاده از تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد که تأثیر آموزش مبتنی بر نقشه مفهومی در مقایسه با روش سخنرانی بر نمرههای پیشرفت تحصیلی و یادسیاری دانش آموزان کم توان ذهنی معنادار (01/0 P
The purpose of this study was to compare and determine the effectiveness of conceptual map teaching and lecturing methods on the achievement of socio-economic skill courses in students with intellectual disability. 30 subjects selected randomly from 3rd grade intellectual disabled students in Tabriz and academic achievement in socio-economic skill courses of them were assessed by teacher-made test. Then subjects wereassigned in two groups equally. Experimental group participated into 8 sessions and were trained by conceptual map teaching method and control group by lecturing method. Posttest administrated on all subjects after treatment sessions. To measure memorization of experimental group, one month later they assessed by teacher- made and performance tests. The data were analyzed by analysis of covariance. Results showed that the effect of conceptual map teaching method on academic achievement and memorization is significant (p<0.01) in comparison to lecturing method. Regarding to positive effects of conceptual map teaching method on meaningful learning, it can be used for training individuals with intellectual disability who require a deep learning to understand the content.
خلاصه ماشینی:
"۶ باتوجه به مطالعات قبلی (گاستلو۱، بیزلی ۲و سیناترا۳، ۲۰۰۰؛ هزل۴، پراسر۵و تریقول، ۲۰۰۲؛ فاجونیومی ۷، ۲۰۰۲؛ مصرآبادی و همکاران ، ۱۳۸۵؛ میشل ۸ و هاتچینسون ، ۹ ۲۰۰۳؛ ونگ ۱۰، ۲۰۰۸ )، در مورد تأثیر مثبت نقشه مفهومی به عنوان پیش سازمان دهنده قوی و ایجاد سهولت در ذخیره و بازیابی اطلاعات ، این سؤال مطرح می شود که با توجه به محدودیت دانش آموزان کم توان ذهنی در سازمان دهی مطالب و ناتوانی در نگهداری مفاهیم و انتقال آنها به عرصه های واقعی زندگی و همچنین ناکارآمدی روش مرسوم آموزشی (سخنرانی ) در پاسخ به این محدودیت ها، آیا استفاده از نقشه مـفهومی به عنوان یک راهـبرد یاددهی ـ یادگـیری مـی تواند در آموزش این گـروه از افـراد مؤثرتر از روش 1- Guastello 2- Beasley 3- Sinatra 4- Hazel 5- Prosser 6- Trigweel 7- Fajonyomi 8- Mitchell 9- Hutchinson 10- Wang سخنرانی باشد و از متولیان آموزشی رفع نگرانی نماید؟ نظر به اهمیت کاربرد درس مهارت های اجتماعی ـ اقتصادی در زندگی افراد کم توان ذهنی ، پژوهش حاضر بر کارآمدی روش آموزش نقشه مفهومی در این درس متمرکز شده است .
شاید از میان عواملی که منجر شده نقشه مفهومی بر روش سخنرانی پیشی بگیرد آن باشد که یادگیری دانش آموزان در روش سخنرانی به صورت طوطی وار است به طوری که دانش آموزان با استفاده از این شیوه هیچ تلاشی جهت تلفیق اطلاعات جدید با مفاهیم 1- Horton 2- McConny 3- Gallo 4- Woods 5- Hamelton 6- Okebukola 7- Jegede 8- Alaiyemola 9- Huai مفاهیم موجود در ساختار شناختی قبلی خود انجام نمی دهند."