چکیده:
امروزه با پیشرفت تکنولوژی موضوع سکس جایگاهی مهم یافته ، اما تقریبا در تمام فرهنگ ها مسائل جنسی یک تابو قلمداد می شود. بنابراین هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش جنسی به شیوه شناختی ـ رفتاری بر دانش ، خودابرازی وصمیمیت جنسی زنان متاهل شهرستان مبارکه بود. این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی از نوع پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه کنترل بود که بر روی ۲۶ نفراز زنان متاهل انجام شد. افراد به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه آزمون و کنترل تقسیم شدند و برای گروه آزمون ۶ جلسه ۲ ساعته آموزش جنسی اجرا گردید. ابزارهای پژوهش : شامل پرسشنامه دانش جنسی آن هوپر، پرسشنامه خودابرازی جنسی دکتر ویلیام واسنل و پرسشنامه صمیمیت جنسی باگاروزی بودند. داده ها با استفاده از نرم افزار spss و آزمون تحلیل واریانس چندراهه تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که پس از آموزش جنسی ، دانش ، خودابرازی و صمیمیت جنسی در زنان گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل تفاوت معنی داری داشت . بنابراین آموزش جنسی می تواند با بهبود مولفه - های پژوهش حاضر در بهبود روابط جنسی متعادل و سلامت خانواده نقش بسزایی داشته باشد.
Today، with technology development، sex has become an important topic، but sextual matters are encountered as a taboo almost in all cultures. So the purpose of this research is: Investigation of effectiveness of sextual education based on behavoiral-cognitive method on sextual intimacy، knowledge and self-expression of married woman in Mobarakeh. This research was a semi-experimental، pre-test، post-test study with control group. It was performed on 26 married women. They were divided into two groups of test and control by selection or randomly and Six two hours educational sessions were conducted for test group. Research materials: Hooper’s sextual knowledge questionair، Dr. William and snel sextual self-expression questionnaire an Bagarozi’s sextual intimacy. Data was analyzed by software SPSS and multi-way variance analysis test. The results showed significant difference between test group and control group after sextual education in terms of sextual intimacy، knowledge and self-expression. So Sextual education method can play a main role in improving stable sextual relationship and family health by present research addresses these components.
خلاصه ماشینی:
"۰۰۰ همان طوری که در جدول ۲: ملاحظه می شود سطوح معنی داری همه آزمون ها، بیانگر آن هستند که آموزش جنسی به شیوه شناختی ‐ رفتاری ، حداقل از لحاظ یکی از متغیرهای وابسته (دانش ، خودابرازی و صمیمیت جنسی ) میانگین گروه آزمایشی را نسبت به گروه گواه در مرحله پس آزمون افزایش داده است (=P، =F).
۸۰۰ همانطور که در جدول ۳ نشان داده شده است پس از حذف تأثیر متغیرهای همگام بر روی متغیر وابسته و با تـوجه به ضریب محاسبه شـده ، مشاهده مـی شود که بین میانگین های تعدیل شده نمرات دانش ، خودابرازی و صمیمیت جنسی شرکت کننده بر حسب عضویت گروهی (گروه آزمایشی و کنترل) در مرحله پس آزمون تفاوت معناداری وجود دارد(۰.
در مـطالعه های هویر و هـمکاران ۲(۲۰۰۹) و ژاکوش و هـمکاران ۳(۲۰۰۱) از آزمون 1- Caballo 2- Hoyer et al 3- Jacques et al 115 شناختی ـ رفتاری برای کاهش اختلال عملکرد جنسی استفاده شد و هر دو مطالعه نشان دادند که این روش تأثیر مفید و معنی داری داشته است .
1- MCMullen & Rosen 2- Gellman 116 نتایج پژوهش حاضر هم نشان داد که آموزش جنسی در افزایش دانش و آگاهی جنسی زنان موثر بوده است و نتایج این پژوهش با نتایج پژوهش های ذکر شده هم خوانی دارد.
همچنین با توجه به 118 تأثیر انکارناپـذیر مسائل و روابط جنسی در زنـدگی زناشویی پیشنهاد مـی گردد که کارگاه های آموزشی بهبود ارتباط جنسی ، به منظور پیشگیری ازمشکلات جنسی زوجین در مراکز مشاوره و راهنمایی ، نه تنها برای زنان بلکه برای مردان نیز دایر گردد تا از این آموزش ها در جهت افزایش هر چه بیشتر صمیمیت زناشویی و کاهش تعارضات استفاده شود."