چکیده:
هـدف پـژوهش حاضر، بررسـی رابـطه کمالگرایی با رضایت از زنـدگی و پرخاشگری در دانش آموزان دبیرستانی بود. بدین منظور نمونه ای به تعداد ۳۷۰ نفر (۱۸۶ پسر و ۱۸۴ دختر) با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ‐ طبقه ای انتخاب و به وسیله پرسشنامه تجدیدنظر شده کمالگرایی اسلانی و همکاران (۲۰۰۱، APS-R)، رضایت از زندگی چندوجهی هیوبنر (۲۰۰۱) و پرسشنامه پرخاشگری باس و پری (۱۹۹۲) ارزیابی شدند. نتایج نشان داد که کمالگرایی با رضایت از زندگی و پرخاشگری رابطه مثبت و معنادار دارند. همچنین یافته ها نشان داد از میان ابعاد کمالگرایی ، نظم و معیارهای شخصی با رضایت از زندگی و مولفه تفاوت و نظم با پرخاشگری رابطه مثبت معنادار وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که نظم و معیارهای شخصی ، بهترین پیش بینی کننده برای رضایت از زندگی است . افزون براین ، مولفه های تفاوت و نظم می توانند پرخاشگری را به طور معنادار پیش بینی کنند.
The aim of current Research was to investigate the relationship between perfectionism with life satisfaction and aggression among high school students. Accordigly، 370 students (184girls and 186 boys) were selected through random multistage sampling method and then were assessed by Huebner life satisfaction questionnaire (Aslani etal perfect Scale-Revised (2001) and Buss& perry’ aggression scale. Results indicated that perfectionism with life satisfaction and aggression has a significant and positive correlation. Among dimensions of perfectionism، there was a significant positive relation between order and personal standards with life satisfaction and between discrepancy and order with aggression. Results of multiple regression analysis showed that dimensions of order and personal standards are the best predictor of life satisfaction. In addition، dimensions of discrepancy and order can predict aggression in a meaningful manner.
خلاصه ماشینی:
"همچنین یافته ها نشان داد از میان ابعاد کمالگرایی ، نظم و معیارهای شخصی با رضایت از زندگی و مولفه تفاوت و نظم با پرخاشگری رابطه مثبت معنادار وجود دارد.
نتایج مطالعات صورت گرفته در خصوص کمالگرایی نشان می دهد که کمالگرایی بسته به مثبت یا منفی بودن ، می تواند 1- perfectionism 2- Macedo 3- Elis 4- Accordino 5- Adler 6- Rice 7- Hamach 8- Gilman 9- Frost 10- Steober 202 با رفتارهای بهنجار (کوشش برای پیشرفت ، عاطفه مثبت ، خودشکوفایی ، نگرش های اجتماعی نوع دوستانه پیشرفت تحصیلی ) یا نابهنجار (اضطراب ، افسردگی ، عزت نفس پایین و خودکارآمدی پایین ) در ارتباط باشد (بلات ۱؛ به نقل از انگل ۲، ۲۰۰۹؛ استئوبر، ۲۰۰۶).
همچنین از بین ابعاد کمالگرایی ، مولفه های معیارهای شخصی (<P، r=) و نظم (<P،r =) با رضایت از زندگی و بعد تفاوت با پرخاشگری 212 (<P،r =٣١٠) ارتباط مثبت معنادار دارند.
باتوجه به نتایج پژوهش ، بین کمالگرایی و خرده مقیاس های آن با رضایت از زندگی و پرخاشگری دانش آموزان رابطه معنادار وجود دارد.
همچنین نتایج پژوهش حاکی از آن بود که از میان ابعاد مختلف کمالگرایی ، معیارهای شخصی و نظم ، به ترتیب بهترین پیش بین برای رضایت از زندگی دانش آموزان می باشند.
نتایج پژوهش او نشان داد که از میان ابعاد کمالگرایی ، مولفه 1- Gilman& Ashby 2- Salehe Esfehani& Besharat نظم با خشم ارتباط منفی و مولفه معیارهای شخصی نیز با پرخاشگری فیزیکی نوجوانان ارتباط مثبت دارد."