چکیده:
کیفیت زندگی کاری یکی از ضروریات انجام فعالیت افراد در سازمانها میباشد و استرس شغلی معلمان، تأثیر بسزایی بر کیفیت آموزشی میگذارد. هدف از این مطالعه بررسی رابطه استرس شغلی و کیفیت زندگی کاری معلمان تربیت بدنی بود. این تحقیق، توصیفی همبستگی بوده و اطلاعات آن از طریق پرسشنامه استرس شغلی با پایایی (0.87=a) و کیفیت زندگی کاری با پایایی (0.91=a) جمعآوری گردید. تعداد 302 نفر طبق جدول مورگان به عنوان نمونه آماری انتخاب شد. یافتهها نشان داد بهطور کلی بین استرس شغلی و کیفیت زندگی کاری رابطه منفی و معنادار وجود دارد. تمامی ابعاد استرس شغلی به جز محیط فیزیکی با کیفیت زندگی کاری رابطه منفی و معنیدار دارند. تنها پیشبینیکنندههای مفید کیفیت زندگی کاری، ابعاد محدوده نقش و بیکفایتی نقش هستند و میتوانند 26% از تغییرات کیفیت زندگی کاری را پیشبینی کنند.
Quality of working life (QWL) is one of the necessities of individual in the in organizations and occupational stress of teachers، makes a great impact on educational quality. The present study aimed to examine the relationship between job stress and quality of work life in the physical education teachers of East Azerbaijan Province.
This study wasconducted with a conelational research method. Data were collected by using quality of work life questionnaire with reliability (=0.91) and job stress questionnaire with reliability (=0.87). 302 samples were selected according to Morgan table. Findings showed that on the whole there was negative and significant relationship between job stress and quality of work life. All dimensions of job stress، with the exception of the physical environment had negative and significant relationship with QWL. The only useful predictors of QWL were role boundary and role insufficiency that could predict 26% of QWL changes.
خلاصه ماشینی:
"در این تحقیق بر عوامل موثر بر سلامت جسمی و روانی معلمان تربیت بدنی و بهبود 1- Radunche 2- Morin 3- Terhune کیفیت زندگی کاری آن ها تأکید می شود، که با شناسایی آن ها شرایط بهتر و زمینه مناسب تری برای فعالیت معلمان ورزش در محیطی به دور از تنش های شغلی فراهم می شود.
در تحقیق حاضر با توجه به ویژگی های فرهنگی و اجتماعی استان ، به بررسی سطوح استرس شغلی معلمان ورزش پرداخته می شود و رابطه استرس شغلی با کیفیت زندگی کاری و ابعاد استرس شغلی (بار کاری نقش ، بی کفایتی نقش ، دوگانگی نقش ، محدوده نقش ، مسئولیت ، محیط فیزیکی ) با کیفیت زندگی کاری مورد سنجش قرار می گیرد و در انتها مشخص می شود، که آیا ابعاد استرس شغلی ، کیفیت زندگی کاری را پیش بینی می کنند؟ روش پژوهش این پـژوهش از نوع توصیفی ‐ همبستگی می باشد که داده های آن به روش میدانی جمع آوری گردیده و روی ٣٠٢ نفر از معلمان تربیت بدنی که به روش تصادفی خوشه ای انتخاب شدند، انجام گرفت .
در واقع می توان گفت بین متغیرهای دوگانگی نقش و کیفیت زندگی کاری در این پژوهش با اطمینان ٩٩ درصد رابطه منفی و معنی داری وجود دارد.
European Foundation for the Improvement of Living and Working Conditions, Quality of Life in the Spanish Workplace, www."