چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه همخوانی/ ناهمخوانی سبکهای تفکر دانشجو- استاد با پیشرفت تحصیلی انجام شد. در این راستا 150 نفر از دانشجویان (93 دختر و 57 پسر) و 30 نفر از استادان (27 مرد و 3 زن) دانشگاه سمنان بهروش طبقهای تصادفی انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها، پرسشنامه سبکهای تفکر استرنبرگ و واگنر (1992) و پرسشنامه سبکهای تفکر در تدریس گریگورنکو و استرنبرگ (1993) به کار برده شد. دادهها بهکمک ضریب همبستگی و روش تحلیل رگرسیون تحلیل شدند. تحلیل دادهها نشان داد که ناهمخوانی سبکهای تفکر دانشجو- استاد در بعد محافظهکارانه و قانونگذار، پیشرفت تحصیلی دانشجویان را بهطور معنادار پیشبینی نمود. مبتنی بر این نتایج میتوان بیان داشت که ارزیابی همزمان متغیرهای درون فردی (سبکهای تفکر) دانشجویان و استادان دربردارنده اطلاعات مهمی برای پیشبینی پیشرفت تحصیلی است.
The present study aimed to examine the relationship between student-teacher thinking styles match/mismatch and students’s academic achievement. Therefore 150 students (93 females، 57 males) and 30 professors (3 females، 27 males) of Semnan University were selected using stratified random sampling. For collection data Sternberg and Wagner (1992) thinking styles inventory and Grigorenko & Sternberg (1992) thinking styles in teaching inventory data were analyzed by Pearson correlation and regression mothod. Findings showed that mismatching of student-teacher's conservative and legislative thinking styles could significantly predict students’s academic achievement. Consequently، it could be suggested that simultaneous assessment of teachers and students’s interpersonal variables (thinking styles) inclues important information for predicting academic achievement.
خلاصه ماشینی:
"تحلیل داده ها نشان داد که ناهمخوانی سبک های تفکر دانشجو‐ استاد در بعد محافظه کارانه و قانون گذار، پیشرفت تحصیلی دانشجویان را به طور معنادار پیش بینی نمود.
مبتنی بر این نتایج می توان بیان داشت که ارزیابی همزمان متغیرهای درون فردی (سبک های تفکر) دانشجویان و استادان دربردارنده اطلاعات مهمی برای پیش بینی پیشرفت تحصیلی است .
همان گونه که برای مدیریت یک جامعه راه های متفاوتی وجود دارد، افراد نیز برای بـهره گرفتن از توانایی های خود از شیوه های 1- Acadeic achievement 2- Bernardo 3- Zhang 4- Calung 5- Sternberg 6- Williams 7- Grigorenko 8- Thinking Styles 9- Mental Self-Government متفاوتی استفاده می کنند و قادرند رفتار خود را نیز مانند شهرها و کشورها، کنترل و اداره کنند.
مثلا پژوهش صورت گرفته توسط بتورت ۱۹ (۲۰۰۷) نشان داد که سبک های 1- function 2- Legislative 3- Executive 4- Judicial 5- form 6- Monarchic 7- Hierarchic 8- Oligarchic 9- Anarchic 10- levels 11- Global 12- Local 13- scope 14- Internal 15- External 16- leaning 17- Liberal 18- Conservative 19- Betoret تفکر دانشجویان و استادان پیش بینی کننده پیشرفت تحصیلی دانشجویان و رضایت از دوره دوره تحصیلی شان است .
روایی ۴درونی این پرسشنامه از طریق مطالعات متعدد بین دانش آموزان و معلمان متعلق به گروه های فرهنگی متفاوت از قبیل هنگ کنگ ، چین ، فـیلیپین و ایالات مـتحده بررسـی و تأئـید شـده است (دای و فلدهاوسن ، ۱۹۹۹؛ برناردو و 1- Fidell 2- Tabachnick 3- Thinking Styles Inventory (TSI) 4- Validity همکاران ، ۲۰۰۲؛ ژانگ ، ۲۰۰۶الف )."