چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه انسجام و انعطاف پذیری خانواده و سبک های هویت با نـقش واسطه گری حالت فراشناختی در دانش آموزان دختر. بـدین منظور ٣٠٦ نفر از دانش آموزان دختر دبیرستان های کازرون به شیوه نمونه گیری خوشه ای به وسیله پرسشنامه های حالت فراشناختی ، پرسشنامه سبک های هویت برزونسکی (٢٠٠٤)، انعطاف پذیری خانواده شاکری (١٣٨٢) و پرسشنامه انسجام خانواده سامانی (١٣٨١) مورد آزمون قرار گرفتند. یافته های حاصل از معادلات ساختاری با LISREL نشان داد که انعطاف پذیری خانواده اثر مستقیمی بر سبک های هویت اطلاعاتی ، هنجاری و سردرگم ‐اجتنابی و حالت فراشناختی دارد. انسجام خانواده دارای اثر مستقیم بر سبک هویت هنجاری و حالت فراشناختی دارد. از طرف دیگر، انسجام و انعطاف پذیری خانواده دارای اثر غیرمستقیم از طریق حالت فراشناختی می باشد. نتایج نشان دهنده اهمیت آموزش فراشناخت در خانواده و در مدارس بوده تا شرایط بهتری برای فرآیند هویت یابی ایجاد شود.
The aim of the present study was to investigate the relationship between family coherence and flexibility and identity styles by mediating role of metacognitive state in female students. Therefore، using cluster sampling، 306 female students were selected from highschools in Kazeroon. They were tested by the metacognitive state questionnaire، Berzonsky Identity Style questionnaire (2004)، Shakeri family flexibility (2003) and Samani family coherence. Results of path analysis by LISREL software showed that family flexibility directly impacted on the informational، normative and confused-avoidance identity style and metacognitive state. Family coherence had a direct effect on metacognitive state and normative identity style. On the other hand، family coherence and flexibility had an indirect effect through metacognitive state. The results illustrate the importance of metacognition instruction in the family and in schools، to create better conditions for the identification process.
خلاصه ماشینی:
"بـدین منظور ٣٠٦ نفر از دانش آموزان دختر دبیرستان های کازرون به شیوه نمونه گیری خوشه ای به وسیله پرسشنامه های حالت فراشناختی ، پرسشنامه سبک های هویت برزونسکی (٢٠٠٤)، انعطاف پذیری خانواده شاکری (١٣٨٢) و پرسشنامه انسجام خانواده سامانی (١٣٨١) مورد آزمون قرار گرفتند.
اونیل و عابدی (١٩٩٦) ضمن توضیح فراشناخت و تمایز قایل شدن بین فراشناخت صفتی و فراشناخت حالتی ، فراشناخت صفتی را به صورت "نظارت متناوب و آگاهانه فرد بر خود به منظور بررسی میزان دستیابی به اهدافش و در صورت لزوم توانایی 1- Cakiroglu 2- Desoete & Ozsoy 3- Hacker & Dunlosky 4- Efklides 5- Waterman & Peters 6- Lorna 7- O’ Neil & Abedi 54 انتخاب و به کارگیری راهبردهای متفاوت "، و فراشناخت حالتی را به صورت حالتی گذرا در موقعیت های ذهنی که از لحاظ شدت ، متغیر است ، در طول زمان تغییر می کند و با ویژگی های برنامه ریزی ، خودبازبینی ، راهبردهای شناختی یا عاطفی و خودآگاهی شناخته می شود؛ تعریف کرده اند.
پژوهش حاضر به بررسی مدل ساختاری انسجام و انعطاف پذیری خانواده و حالت فراشناختی و سبک های هویت می پردازد که دیاگرام مسیرهای آن در شکل (١) قابل مشاهده است .
بحث و نتیجه گیری این پژوهش با هدف بررسی روابط ساختاری انسجام و انعطاف پذیری خانواده ، حالت فراشناختی و سبک های هویتی در دانش آموزان دختر انجام گرفت .
از دیگر یافته های پژوهش حاضر این است که انعطاف پذیری خانواده پیش بینی کننده منفی سبک های هویت اطلاعاتی ، هنجاری و سردرگم ‐اجتنابی است ."