چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین اعتماد سازمانی و نوآوری سازمانی در مدارس در میان دبیران انجام شد. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دبیران شاغل در مدارس متوسطه دولتی شهر گیلان غرب در سال تحصیلی ۹۲-۱۳۹۱ که تعداد آنها ۱۶۵ نفر (۹۳ دبیر مرد و ۷۲ بیر زن ) بوده است که از میان این تعداد نمونه ای به حجم ۱۱۶ آزمودنی (۶۵ دبیر مرد و ۵۱ دبیر زن ) بـه روش نمونه گـیری تصادفی طبقه ای انتخاب گردید. به منظور گردآوری داده ها از دو پرسشنامه استاندارد اعتماد سازمانی الونن و نوآوری سازمانی ونگ و آمد استفاده شد. برای تحلیل داده ها از روش تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتایج حاکی از همبستگی مثبت و بالا بین تمام ابعاد اعتماد سازمانی و ابعاد نوآوری سازمانی (به استثنای نوآوری رفتاری ) بود، براین اساس می توان عنوان نمود که از طریق اعتماد نهادی می توان نوآوری سازمانی دبیران را پیش بینی کرد.
The purpose of this study was to investigate organizational trust and organizational innovativeness. This study was conducted with a correlational method. The study population was all of the teachers (N=165، 93 male، 72 female) of state schools in West Gilan. Using random stratified sampling، 116 subjects (65 male teachers، 51 female teachers) were selected. They were assessed by Ellonen organizational trust as well as Wang and Ahmed organizational innovation questionnaires. Data were analyzed by multiple regression method. Results showed that there was a positive correlation between all dimensions of organizational trust and organizational innovativeness (except for behavioral innovation). Hence، it could be proposed that teachers’ organizational innovation could be predicted by institutional trust.
خلاصه ماشینی:
"نتایج تحلیل ها بیانگر تأیید فرضیه های این پژوهش است و نشان می دهد که بین ابعاد رهبری خدمت گزار و ایجاد اعتماد در ادارات امور مالیاتی استان گیلان رابطه معناداری وجود دارد.
۰۰۰** - نتایج آزمون همبستگی پیرسون در جدول (۳) نشان می دهد که بین همه مؤلفه های اعتماد سازمانی و همه مؤلفه های نوآوری سازمانی دبیران (به استثنای نوآوری رفتاری ) رابطه مثبت و معنادار در سطح ۱% وجود دارد زیرا (>p) است .
هم چنین نتایج تحقیقات فاضل و همکاران (۱۳۹۰)، حسن زاده (۱۳۸۳)، تن و لیم (۲۰۰۹)، الونن 89 (۲۰۰۸)، ونگ و امد (۲۰۰۷)، رانداس (۲۰۱۰)، مورفی (۲۰۰۲) از این جهت که اعتماد نهادی بیش ترین درصد را نسبت به سایر ابعاد اعتماد از نظر دبیران مدارس متوسطه شهر گیلان غرب به خود اختصاص داده است از این یافته حمایت می کند اما یافته های این پژوهش با یافته های دهقان نجم (۱۳۸۸)، مارتین (۲۰۰۷)، گان اسمیت (۲۰۱۰) همسویی ندارد.
بین میزان اعتماد نهادی و نوآوری سازمانی دبیران رابطه مثبت وجود دارد، نتایج این پژوهش با نتایج تحقیقات فرهنگ و همکاران (۱۳۸۹)، فاضل و همکاران (۱۳۹۰)، الونن و همکاران (۲۰۰۸)، سیلیپ و یلماز ترک (۲۰۱۲) همخوانی دارد.
91 علاوه بر این ، یکی دیگر از نتایج این پژوهش نشان داد که از میان ابعاد اعتماد سازمانی بـعد اعتماد نهادی که بیشترین سهم (درصد) را به خود اختصاص داده است ، می تواند نوآوری سازمانی دبیران را پیش بینی نماید، این نتایج با یافته های فاضل و همکاران (۱۳۹۰)، فرهنگ و همکاران (۱۳۸۹)، سیلیپ و یلماز ترک (۲۰۱۲)، الونن و دیگران (۲۰۰۸)، بائو و همکاران (۲۰۰۴)، همخوانی دارد."