چکیده:
عصری که ما در آن زندگی می کنیم عصر ارتباط ات و اط لاعات نام دارد؛ در چنین روزگاری دانستن ، مزیتی بسیار بزرگ و ندانستن ، ضعفی جبران ناپذیر خواهد بود. در نظ ام های توسعه ای مبتنی بر دانش ، مدیریت دانش مولفه کلیدی در راهبرد توسعه ای تلقی می شود. بنابراین لازم است الگوی بومی مدیریت دانش ، فناوری و نوآوری متناسب با شرایط و ظ رفیت های ویژه برای ایجاد و تقویت ساختار مدیریتی بحران در پلیس ط راحی و اجرا شود. مدیریت دانش و دسترسی به موقع و موثق به رویدادها و وقایع کشور با پشتیبانی فناوری های نوین ، از الزامات فرایند مدیریت بحران بوده و با ایجاد اشراف اط لاعاتی که زایده مدیریت دانش است ، نقش چشمگیری در شناخت تهدیدها ، تحلیل مسائل ، شناسایی الگو ها ، تصمیم سازی و اتخاذ تدابیر موثر توسط مراجع برنامه ریز و تصمیم گیرنده دارد. هدف اصلی مط العه حاضر، ارائه الگویی راهبردی برای تبیین مدیریت دانش پلیس در مدیریت بحران ها و اعمال اثربخش آن مبتنی بر دانش است به نحوی که بتوان با بهره گیری از اخبار و اط لاعات موثق به سط ح مط لوبی از هوشیاری موقعیتی و اشراف اط لاعاتی برای برتری تصمیم گیری و ایجاد مدیریت متمرکز به منظ ور هماهنگی ، هدایت عملیاتی و کنترل اثربخش بحران بر اساس ماموریت ابلاغ شده از سوی سلسله -مراتب دست یافت . این مقاله که با بررسی و تلفیق دو گرایش از حوزه مط العاتی مدیریت با روش کتابخانه ای و اسنادی و بهره جستن از اسناد بالادستی و منابع معتبر علمی و تجربی به رشته تحریر در آمده است ، در فرجام یافته های خود به تبیین نقش چهار اصل اساسی مدیریت دانش در مدیریت بحران شامل تشخیص ، تحلیل ، تدبیر و تاثیر (٤ ت ) پرداخته و مراحل مختلف بحران را براساس الگوی پیشنهادی به صورت دانش -بنیان در سیاست گذاری های امنیتی - انتظ امی بحران تبیین می کند.
خلاصه ماشینی:
"در این فرایند با مشاهده پیش نشانگرها و تجزیه و تحلیل آنها و منـابع اطلاعـاتی در دسترس، تلاش میشود به صورت یکپارچه ، جامع و هماهنـگ بـا اسـتفاده از ابـزارهـای موجود از بحرانها پیشگیری کرد یا در صورت بروز آنهـا بـا آمـادگی لازم بـرای کـاهش خسارات جانی و مالی به مقابله سریع با آنها پرداخته تا شرایط به وضعیت عادی بازگردد (قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران، ١٣٨٧: ٤).
در فرایند مدیریت بحران با مشاهده پیش نشانگرها و تجزیه و تحلیل آنها و منابع اطلاعاتی در دسترس، تلاش میشود به صورت یکپارچه ، جامع و هماهنگ با استفاده از ابزارهای موجود از بحرانها پیشگیری نموده یا در صورت رخداد، با آمادگی لازم برای کاهش خسارات جانی و مالی به مقابله سریع با آنها پرداخته تا شرایط به وضعیت عادی بازگردد (قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران، ١٣٨٧: ٤).
بر این اساس الگوی پیشنهادی راهبرد مدیریت دانش در مدیریت بحران به شرح زیر ارائه میشود: / شکل شماره ٤: الگوی راهبرد مدیریت دانش در مدیریت بحران (مأخذ: نگارندگان ) 1 -SARA (Scanning , Analysis, Response , Assessment) 2 -Clarke and Eck نتیجه گیری درگذشته مدیریت اثربخش و موفق در فضای پیشگیری و مقابله با موقعیت های بحرانی به صورت سنتی منوط به توانایی و استعداد فرماندهان در صحنه عمل بود اما امروزه در عصر انفجار اطلاعات و با وجود ناپایداریها و تهدیدهای متنوع و روزافزون، تخصصیشدن فعالیت ها و خطر از دست رفتن متخصصان و سرمایه های فکری اتخاذ تصمیم مناسب و اعمال مدیریت اثربخش توسط مدیران سازمانی مستلزم تجهیز به ابزار مدیریت دانش در مدیریت بحران است که به عنوان مهمترین سرمایه و نیروی محرکه سازمانی همچون خونی در رگهای انسان به سازمان حیات میبخشد."