چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی و مقایسه مهارت های اجتماعی دانش آموزان دبیرستانی تیزهوش و عادی و ارتباط آن با مهارت های حل مسئله و فرزندپروری ادراک شده طراحی و اجرا شد.
روش: 09 نفر از دانش آموزان دبیرستانی تیزهوش به روش تصادفی خوشه ای در رشته های ریاضی، تجربی و انسانی انتخاب شدند. از پرسشنامه مهارت های اجتماعی ایندربیتزن و فوستر برای ارزیابی مهارت های اجتماعی و از پرسشنامه ادراک شیوه والدین آر. جی رابینز برای بررسی سبک های فرزندپروری ادراک شده والدین استفاده شد.برای مهارت حل مسئله پرسشنامه هپنر و پترسن مورد استفاده قرار گرفت.
یافته ها: بر اساس یافته های بدست آمده از پژوهش حاضر بین مهارت های اجتماعی دانش آموزان تیزهوش و عادی تفاوت معناداری وجود ندارد. در ارتباط با مهارت حل مسئله نیز تفاوت معناداری بین دانش آموزان تیزهوش و عادی مشاهده نشد. نتایج همبستگی پیرسون نشان داد که مهارت های اجتماعی فقط با سبکهای فرزندپروری پدر رابطه معناداری دارد.
نتیجه گیری: نتایج نشان داد که مهارت های اجتماعی و مهارت حل مسئله دانش آموزان تیزهوش و عادی تفاوتی با یکدیگر ندارد. سبک فرزندپروری پدر )گرمی و درگیری پدر( با مهارت های اجتماعی نوجوانان رابطه دارد. سبک های فرزندپروری فقط در گروه دانش آموزان تیزهوش با مهارت حل مسئله در ارتباط است و بیشترین ارتباط مربوط به سبک اعتماد با حمایت پدر از خودمختاری می باشد. همچنین مهارت حل مسئله، مهارت های اجتماعی را در دانش آموزان افزایش می دهد.
Objective: The aim of this study was to investigate and compare the social skills of gifted and normal high school students and its relationship with problem-solving skills and perceived parenting style.
Method: 90 gifted high school students of mathematics، experimental science and humanities were selected by cluster-random method. Data were collected by Teenage Inventory of Social Skills (Inderbitzen & Foster،)، Perceptions of Parents Scales (Robbins)، and the Problem-Solving Inventory (Heppner & Petersen).
Results: Based on the findings of this study، there is no significant difference between the social skills of gifted and normal students. No significant difference was found regarding the problem-solving skills of gifted and normal students. Pearson correlation results showed that only the relationship between social skills and parenting styles of fathers was significant.
Conclusion: The results showed that social and problem-solving skills do not differ in gifted and normal students. Father's parenting style (warmth and involvement) was related to adolescent social skills. Only parenting styles among gifted students was related to problem-solving skills. The most correlation was between trust style and maternal autonomy support. Also problem-solving skills increase students' social skills.