چکیده:
هدف این مطالعه بررسی چگونگی تاثیر خط کشی و علائم برجسته راه بر رفتار رانندگان است. این تاثیر می تواند به ارتقای سطح ایمنی راه و بهبود جریان شدآمد منجر شود. این تغییرات بیشتر در طراحی خطوط سبقت، مدیریت نحوه تغییر سرعت، مدیریت سرعت در قوس های افقی و قائم و افزایش سطح ایمنی قطعاتی از راه است که به نسبت دیگر قطعات، ریسک خطر بیشتری دارند. به منظور سنجش میزان آثار مورد نظر از دو شیوه مطالعاتی می توان استفاده کرد. یک روش استفاده از شبیه سازهای رانندگی و دیگری کمک گرفتن از رانندگان در مسیرهای واقعی از پیش تعیین شده است. نتایج این مطالعه نشان داد راننده می تواند تمام محیط اطرافش را نظاره کند ولی تمرکزش فقط بر روی جزئیات خاصی چون کناره یا علائم راه خواهد بود و زمانی که راه های موجود انتظارات صحیح از رفتار مناسب رانندگی را تداعی کند به طور خودکار، آن رفتار مناسب از راننده سر می زند.
خلاصه ماشینی:
"1. Self-explaining Roads / / شکل ٢: یک نمونه اجرایی موفق از راه های هدایتگر هدف از اجرای چنین برنامه ای تنها کاهش ســرعت نیست ، بلکه مدیریت پایدار سرعت به کمک روش های نوین فیزیکی، راهکارهای بصری و عادت های رفتاری رانندگان است .
ایــن رویکرد که با نام های مخت یفل چون ایمنی پایــدار١، راه های هدایتگر یا راه های اعمال کنده قوانین ٢ شــناخته می شود بر اســاس یافته های روان شناختی پایه گذاری شده است که ســعی می کند تا افراد را در معرض موقعیت های مشابه و تکراری قرار دهد و با تبدیل این روند تکراری به یک الگوی ذهنی به آنها کمک کند تا حوادث مشــابه را پیش بینی کند و در برابر آنها عکس العمل مناســبی از خود نشان دهند.
جدول ١: نوع اقدامات و تعداد اشتباهات رانندگان ردیف نوع اقدام درصد تجمعی کاهش اشتباهات رانندگان ١ تعویض تابلوی پیش آگاهی بالاسری 3 ٢ نصب تابلوی جدید تعیین مسیر کناری 12 3 احیای خط کشی مسیر 42 ٤ نصب میل باتومی در محل تفکیک مسیر 57 ٥ نصب تابلوی LED راهنمای مسیر در محل تفکیک 89 / / شکل ٦: نمای نزدیک از وضعیت محل بعد از تکمیل عملیات خط کشی و نصب علائم نتیجه گیری • راننده قادر است تمام محیط اطرافش را نظاره کند ولی تمرکزش فقط بر روی جزئیات خاصی چون کناره یا علائم راه خواهد بود."