چکیده:
انسانشناسی، پس از خداشناسی محوریترین مسئله نزد ادیان است؛ زیرا مبنای آفرینش جهان و فرستادن پیامبران، برای انسان و هدایت او بوده است. ادیان بر اساس بینش خود نسبت به انسان، مراتب تکامل معنوی او را در نیل به سعادت نهایی انسان ترسیم میکنند و خودشناسی را نخستین گام در پیمایش این مسیر میدانند. این مقاله با روش تحلیلی ـ استنتاجی، به بررسی نگرش زرتشت به انسان و ابعاد وجودی او، خودشناسی زرتشت، دلالتهای تربیتی برخاسته از انسانشناسی وی، در مقولههای چهارگانة اهداف تربیتی، روشهای تربیتی، ویژگیهای معلم و متربی میپردازد. همچنین در این مقاله، بر اساس انسانشناسی زرتشت و استلزامات تربیتی وی، به برخی مفاهیم و آموزههایی که در خط سیر تکاملی ادیان، تحول و تکامل یافتهاند، مورد بررسی قرار میگیرند.
Knowledge of man، after knowing God، is the most central issue in all religions because man is the objection of divine creation and a focus of so much attention that God has sent His prophet to guide him. On the basis of their view of man، religions depict the states of man's spiritual perfection as depending on the extent to which he can achieve the ultimate happiness and hence، consider self-knowledge as the first step in obtaining it. Accordingly، through an analytical - inferential approach، this paper investigates Zoroaster's attitude towards man and his existential dimensions، Zoroaster's self- knowledge، the educational implications derived from Zoroaster's knowledge of man in the four areas of educational goals، training methods and the characteristics of teachers and learners. Furthermore، based on Zoroaster's knowledge of man and his educational implications، this paper reviews some concepts and teachings which have been developed in the course of religion's development.
خلاصه ماشینی:
"مراحل تعالی خود در آیین زرتشت در بینش زرتشت، تعالی معنوی انسان و نیل به اهورامزدا، از طریق امشاسپندان محقق میگردد؛ منظور از امشاسپندان، همان صفات الهی و فضایل انسانی هستند که آدمی با شناخت و کسب آنها، در مسیر خودآگاهی و تکامل روحانی خویش گام مینهد و در نهایت، اهورایی میشود (آشتیانی،1374، ص 190).
Table of Contents The Prophets' Creating Civilization Following Abraham, Economical Management and Social Justice (emphasizing the government of the prophet joseph) / Zahra Soleimani / Asghar Montazer al-Qae’m 7 A Review of Islamic Theological (Related To Kalam) and Intellectual Traditions in the Book of Job / Maryam amini 23 Adaptation of Quranic stories of the Testaments: A Review and Critique of Dore Hadad Theory / Alireza Heidari / Mohammad Reza Zamiri / Mohammad Ali Reza’i Isfahani 35 The origin and possibility of love to the enemy: a critique of Agustin’s theory / Reza Qezi / Sayyid Akbar Husseini 57 Iconography of Orthodox Theology: The Symbols and Signs in the Bible / Reyhaneh Gholamiyan / Leila Hushangi 75 An Inquiry into the Doctrines and Teachings of Sri Sathya Sai Baba ؛ a Theological Review / Seyyed Mohammad Rohani / Mohammad Mahdi Alimardi 97 A Review of Zoroaster's Knowledge of man and Inferring its Educational Implications / Sheyda Riyazi Heravi / Babak Shamshiri 119 In the Name of Allah Proprietor: Imam Khomeini Educational and Research Institute Manager: Sayyid Akbar Husseini Editior in Chief: Mohammad Ali Shomali Editorial Board: ( Sosan Alerasoul: Associate professor, of Karaj Islamic Azad University ( Aliarshad Riyahi: Associate professor, Esfahan University ( Ahmadhusein Sharifi: Associate professor, IKI."