چکیده:
این پژوهش به منظور تـاثیر اسـتفاده از کتـاب فـیلم در پیشـرفت تحصـیلی درس زیست شناسی صورت گرفته است . از بین جامعه آماری چهار گـروه ٢٧ نفـره از دانش آموزان پایه اول دبیرستانهای برآن شمالی (آموزش و پرورش منطقـه جـی اصفهان )، به عنوان نمونه آماری به شیوة نمونه گیـری تصـادفی خوشـه ای در نظـر گرفته شد و به دو گروه آزمایش و دو گروه گـواه تقسـیم شـدند. ایـن پـژوهش شــبه تجربــی اســت و پیشــرفت تحصــیلی دانــش آمــوزان ، از طریــق آزمونهــای معلم ساخته ، پیش آزمون و پس آزمون و با اسـتفاده از آزمونهـای آمـار اسـتنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت . نتایج نشان داد که دانش آمـوزانی را کـه دبیـر
خلاصه ماشینی:
"در آزمون فرضیۀ سوم ، براساس ضریب اتای به دست آمده در حدود ١٠ درصد از تفاوت موجود بین میـانگین نمـرات پـس آزمـون دو گـروه آزمـایش ١ (آمـوزش دبیـر متخصص همراه با کتاب فیلم ) و گواه ١ (آموزش دبیر متخصص بدون استفاده از کتاب فیلم )، نتیجۀ تأثیر استفاده از کتاب فیلم در فرایند یاددهیـ یادگیری است و ایـن مطلـب را تأیید میکند که اسـتفاده از فـیلم هـای آموزشـی در کنـار تـدریس دبیـر متخصـص ، یادگیری را غنیتر میسازد و با به کارگیری حواس متعدد دانش آمـوزان ، باعـث افـزایش انگیزه و علاقه به یادگیری و محرکی برای تفکر سطح بالا میشـود.
همچنین در بررسی فرضیۀ چهـارم نیـز براسـاس ضـریب اتـای بـه دسـت آمـده ١٢درصد تفاوت موجود بین گروه آزمایش ٢ که دبیر غیرمتخصص با اسـتفاده از کتـاب فیلم به آنها آموزش داده بود و گروه گواه ٢ که از دبیر غیرمتخصـص بـدون اسـتفاده از کتاب فیلم بهره جسته بودنـد، نتیجـۀ تـأثیر ارزنـدة اسـتفاده از کتـاب فـیلم در سـرعت بخشیدن به فرایند یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان است و با نتـایج بـه دسـت آمـده از پـژوهش هـای نجفـی (١٣٨١)، یزدچـی (١٣٧٨) و اسـمیت و رایسـر (١٩٩٧) مطابقت دارد.
در حالی که در مقایسه با تفاوت ١٠ درصدی موجود بین دو گروه آزمایش ١ (تدریس دبیـر متخصـص همراه کتاب فیلم ) و گواه ١ (تدریس دبیر متخصص بـدون اسـتفاده از کتـاب فـیلم ) بـا فرض تأثیر کتاب فیلم در آموزش صرف نظر از تأثیر عوامل دیگر میتوان نتیجه گرفـت ، که علاوه بر اهمیت وجود دبیر در کنار استفاده از کتـاب فـیلم بـرای توضـیح مطالـب ، تخصص دبیر نیز در تدریس درس زیست شناسی از اهمیت ویژه ای برخـوردار اسـت و زمینۀ یادگیری عمیق و پایدار را در دانش آموزان فراهم میسازد."