چکیده:
تله مدیسین به معنای پزشکی از راه دور یکی از طرق ارائة خدمات بهداشتی درمانی
است که با استفاده از فناوری نوین و تجهیزات مدرن ارائه می شود. تله مدیسین خدمات
گسترده ای نظیر مشاورة از راه دور، رادیولوژی از راه دور و جراحی از راه دور را در بر
می گیرد. ارائة خدمات تله مدیسین به بیماران، نیازمند کسب رضایت آگاهانة آنان از نحوة
ارائة خدمات، روش درمان و میزان خطرات احتمالی این روش است. ارائه کنندگان خدمات
تله مدیسین گاه پزشکان و گاه مراکز درمانی هستند. زمانی که این خدمات توسط پزشکان
ارائه می شود طرف قرارداد بیمار، پزشکی است که برای مثال به مشاوره یا درمان اینترنتی
و آن لاین او می پردازد و مسوولیت این پزشک نیز گاه در قالب مسوولیت قراردادی ناشی از
نقض تعهدات قراردادی و گاه در قالب مسوولیت قهری ناشی از خطای او محقق می شود.
در مقابل هنگامی که خدماتی نظیر جراحی از راه دور به بیمار ارائه می شود، مرکز درمانی
که جراحی در آن واقع می شود، طرف قرارداد بیمار است. با وجود این که در این فرض
رابطة قراردادی میان بیمار و پزشک راه دور متصور نیست اما مسوولیت خطاهای پزشک به
صورت تبعی و بر اساس مبانی ای نظیر مسوولیت کارفرما، مسوولیت جانشینی و نمایندگی
ظاهری با مرکز درمانی مطرح می باشد.
خلاصه ماشینی:
"بخش اول : ارائۀ خدمات بهداشتی درمانی از طریق تله مدیسین ارائۀ خدمات بهداشتی درمانی غالبا در مقوله ای با عنوان قرارداد درمان صورت میپذیرد؛ قراردادی که حاصل توافق شفاهی یا کتبی بیمار و مرکز درمانی یا پزشکی است که برای ارائۀ خدمات بهداشتی درمانی از قبیل معاینه ، درمان ، جراحی یا حتی مشاوره و پیش گیری به بیماران در مقابل حق الزحمه و عوض منعقد میشود (شریفی ؛ ثقفی، ١٣٩١ش .
در نتیجه این سؤال مطرح میشود که آیا می توان میان بیمار و پزشک مذکور رابطه ای اعم از قراردادی یا غیر قراردادی قائل شد؟ در صورت تحقق این رابطه ، روابط بیمار و مرکز درمانی یا پزشک حاضر در صحنه چگونه توجیه میشود؟ اهمیت تبیین این روابط از آن جهت است که اگر بیمار از خدمات ارائه شده صدمه ببیند برای مطالبۀ ضرر و زیان و مراجعه به مسؤولین ، علیالاصول میبایستی رابطه ای میان او و پزشک یا مرکز درمانی موجود باشد ( ,١٩٩٧ ,Daar, Koerner ١٩.
همان گونه که در بخش گذشته بیان شد، در اکثر خدمات تله مدیسین ، تصور رابطۀ میان بیمار و پزشک راه دور امکان پذیر است لیکن با این حال برخی مسؤولیت پزشک راه دور را محدودتر و کم تر از پزشکان داخل در مرکز درمانی میدانند (١٧٤.
در مقابل این نظر باید گفته شود در مواقعی که پزشک راه دور هم چون پزشک معالج عادی که در مطب و مرکز درمانی حضور دارد به درمان بیمار میپردازد، نظیر ارائۀ خدمات از طریق تلفن و اینترنت به بیمار، مسؤولیت پزشک راه دور هم چون پزشکان عادی است ."