چکیده:
پوشش یکی از نمادهای اساسی جوام ع اسلام ی به شمار م یآید که هر گونه دگردیسی و استحاله در ارزش های م رتبط با آن ، زم ینه های آسیب پذیری ام ت اسلام ی را فراهم م یکند؛ به همیخ دلیل ، ام روزه کارگزاران نظام رسانه ای و کارتل های رسانه ای غرب از ابزارهای فرهنگی هره م یگیرند تا بتوانند به م ق صود پوشش زدابی از جوام ع و ام ت اسلام ی دست یابند. یکی از راهبردهای م هم برای پوشش زدابی از ام ت اسلام ی ، اشاعه م صرف گرابی فرهنگی و تخمل گرابی است که با آم وزه های اسلام ی م نافات ج دارد. قدرت های بزرگ با آگاهی از این م نافات ، در زم ینه م صرف گرابی و تخمل گرابی سرم ایه گذاری ج هنگفتی انحام داده اند. آنا م یکوشند با ترویج م صرف گرابی ، تق لیدگرابی ، تخمل پرستی و... به تخخ ریب ج ج و استحاله چهره پوشش و ح جاب اسلام ی در م یان ام ت اسلام ی دست یازند. رویکردهای تهدیدی رسانه های غربی در فرایند پوشش زدابی از جوام ع اسلام ی سه گانه م رح له الیناسیون فرهنگی ، نگرش غی یم وبر و گرابی را دربر م یگیرد. با این اوصاف ، لایه تهدیدهای رسانه ای علیه زنان و خانواده در جوام ع اسلام ی با هدف استحاله فرهنگی جوام ع اسلام ی به م نظور تغییر اصول و ارزش های ام ت واح ده اسلام ی ، با راهبردهای استحاله ایدئولوژی ، ترویج اباح ه گری ، تضعیف و تخخ ریب بنیان خانواده ، تغییر سبک زندگی اسلام ی به سبک زندگی غربی شکل م یگیرد. در این م یان ، برخی از عوام ل فرهنگی داخلی نیز در اشاعه م صرف گرابی فرهنگی در زم ینه پوشش جوام ع اسلام ی م ؤثرند. از م یان این عوام ل م یتوان به ضعف اعتق اد یا باورنداشتن خ به اعتبار م عیارهای م تعارف ، بی توجهی به پیام دهای م نفی بی ح جابی ، دگرگونی های فرهنگی ، گسترش بازار م صرف و نادیده گرفتن خ ارزش ها پساـیــایزلواوزلم،ستشماــنـار٩٣او٣ل١ اشاره کرد. ابزارهای غرب برای اشاعه م صرف گرابی فرهنگی در فرایند تهدیدهای رسانه ای عبارت است از: رواج م دگرابی ، راهبرد فرهنگ باربی ، تبلیغات گسترده از طریق فناوری ارتباطات ، صنعت کارتون و پویانمابی ، سریال های تلویزیونی و... با توجه به آنحه گفته شد، در م ق اله ح اضر تلاش شده ٨١چ است م صرف گرابی فرهنگی در فرایند پوشش زدابی از جوام ع فرهنگی بررسی و در نایت ، راهبردها و سیاست گذاری های فرهنگی برای م ق ابله با این تهدید م طرح شده است .
خلاصه ماشینی:
"از سوی دیگر، اگر جام عه ای انق لابی و پویا و هدفند که درصدد ارائه یک الگوی م ناسب از زندگی و جام عه م تعادل است و برای دستیابی به قله های عزت و تخکی استق لال و تکیه بر م نافع خود م یکوشد، از اهداف و رسالت خویش غفلت ســـال اول ، شمـــاره اول کند، تخت تأثیر جریان سازی ها قرار گیرد و به دام م صرف گرابی و تخمل پرستی بیفتد، بی شک باید پاییز و زمستان ١٣٩٣ ج از وجود بستر تهاجم پذیری )سعیدی شاهرودی ، ١٣٨٩، ٩٨-٩٧( و م صرف گرابی فرهنگی در آن جام عه سخن گفت .
از م نظری دیگر، دو دسته عوام ل درونی و بیرونی برای پذیرش م صرف گرابی فرهنگی و نوع پوشش تبلیغی غرب وجود دارد که به شرح زیر هستند: بسترها و عوام ل بیرونی همان زم ینه هابی هستند که ردپای کشورهای خارجی و غربی در آنا دیده م ی شود و این بسترهای بیرونی عبارت اند از: تولید برنام ه های م بتذل و ترویج آن ، تلاش برای دین زدابی از راه های محخ تلف ، ایحاد روح یه خودباختگی فرهنگی ، ساخت و فروش وسایل ارتباطی ، ج م انند م اهواره ها، سخت افزارها، نرم افزارها و م وارد م شابه دیگر."