چکیده:
گر شگری و سفر امروزه در جوامع صنعتی به عنوان یک نیـاز اساسـی شـناخته مـی شـود. در هـ ـفر مهـ ـرین دغدغـه ا ـلی گر شگران ، مکان مناسبی برای اقامت و اسکان است . شهر مقدس مشهد، ش ری با ارکرد مذهبی - زیارتی ،ز ینـه ی مناسـبی را برای توسعه ی گر شگری داخلی به عنوان یکی از ا کال عمده ی گر شگری فراهم ک ده است . با ت جه به اهمیـت شـهر مشـهد به عنوان یک قطب گر شگری و اقتصادی ، پژوهش حاضر بر آن است تا نقش اقامتگاه های توریسـتی در توسـعه گر شـگری در این شهر را تعیین و میزا اثیر هتل آپارتمان ها را در این توسعه برآورد نماید. در ت قیق حاضـر بـا توجـه بـه ویژگـی هـای ج معـه آماری شیوه نمونه گیری بقه ای متناسـب بـ جـم برگزیـده شـد. در ایـن روش هـر سرپرسـت خـانواده مس افران ورودی بـه هتـل آپارتمان های شهر م هد یک واحد نمونه در نظر گرفتـه شـد و بـه منظـور تجزیـه و تحلیـل داده هـا ازروش هـای آمـار توصـیفی و استنباطی استفا ه شد. در آمار توصیفی از جداول راوانی و درصدها، میانگین ها و انحراف معیارهـا و در آمـار اسـتنباطی ازآزمـون کولم گروف و اسمیرن رای تعیین نرمال بودن متغیرهـا وآزمـون هـای یـک نمونـه ای علامـت و آزمـون نسـبت بـرای پاسـخ بـه فرضیه های تحقیق استفا ه شد. بر اساس نتایج به دست آمده گر شگران از خدمات ارائه شده در هتل آپارتمان ها با بهـای پردا تـی رضایت دارند، نزدیکی اماکن اقامتی ب رم مطهر امام رضا (ع ) در انتخاب محل اقامت تاثیر نداشت ، رعایـت بهداشـت و نظافـت ، مشتری مداری مدیر و پرسنل ، نمای هتل آپارتمان ومعمار دید و زیبا، رفتار مناسب پرسنل و در کل دیدگاه مسافران از اقامـت درهتل آپارتمان های شهر م هد مثبت می باشد.
خلاصه ماشینی:
"با این تفاصیل در این تحقیق سعی شده است به سؤالات زیر پاسخ داده شود: ١- آیا دیدگاه مثبت مسافران از اقامت دراین هتل آپارتمان مؤثر می با د؟ ٢- نزدیکی و یا دوری اماکن اقامتی به حرم مطهر امام رضا (ع ) تا چه حد می تواند در انتخـاب هتـل آپارتمـان مـؤثر واقع شود؟ ٣- آیا پاسخگویان از خدمات ارائه شده در هتل آپارتمان ها با بهای پرداختی رضایت دارند؟ با توجه به اهمیت مسئله سکونتگاه برای گردشگران و نحوه خدمات رسانی آن ها، همچنین تلاش برای هرچه بیشـتر استانداردسازی مراکز اقامتی و کسب موفقیت بلندمدت در عرصه گردشگری ; پرداختن به مبحث نقش اقامتگـاه هـای گردشگری یکی از اساسی ترین مباحث موجود در فراهم کردن زیرساخت هـای مناسـب بـرای گردشـگران و جلـب هرچه بیشتر رضایتمندی آن ها می با د.
٥% از ١٠٠% پاسخ موافـق بـودن گر شـ ران از بهـای پرداختـی و خـدمات ارائـه شـده در اقامـت از هتـل آپارتمان های مشهد حاکی از موفقت هتل آپارتمان ها و البته تلاش بیشتر برای هرچـه بهتـر شـدن شـرایط در جـذب گردشگران داخلی است (به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار ١: توزیع فرا انی پاسخگویان برحسب رضایت از بهای پرداختی در مقابل خدمات ارائه شده Source: Research Findings ١٧- توزیع فرا انی پاسخگویان برحسب رعایت مسائل بهداشتی در هتل در نمونه تحت بررسی شامل صـفر درصـد کاملا مخالفم ، ١."