چکیده:
حمل ونقل درون شهری به عنوان یکی از جریان های ا لی حیات شهرهای معاصر، تاثیر فراوانی بر مسائل زیست محیطی شهر و سلامت روان شهروندان داشته است . این تاثیرات بیشتر خود را بر روی مراکز شهرهای قدیمی تر نشان داده که با تراکم و تمرکز بالای کاربری های جاذب سفر مواجه اند. «پارادایم توسعه پای ار» منجر به پیدایش اصول «حمل ونقل پایدار» گردیده است . پژوهش حاضر به ارزیابی اثرات زیست محیطی حمل ونقل با رویکرد توسعه پایدار پرداخته و مطالعه بر روی بخش مرکزی شهر ملایر صورت گرفته است . روش پژوهش حاضر، تحلیلی - توصیفی است و جامعه آماری شامل دو سطح «شهروندان » و «نهادهای ذیربط » با مسئله حمل ونقل پایدارمی باشد. حجم نمونه از رابطه کوکران محاسبه و برابر با ٣٨٤نفر تعیین شده است . نتایج نشان می دهد که ، بخش مرکزی شهر ملایربا مشکلات زیست محیطی ناشی از حمل ونقل شهری مواجه بوده است . در حالیکه مهمترین عامل از منظر شهروندان ، عدم تحمل بافت مرکزی شهر با توجه به کاربری های جاذب و سفر از اداری و تجاری است . از منظر مسئولان ، عامل اصلی تعدد عبور و مرور وسایل نقلیه غیر استاندارد است . این عدم توافق می تواند عامل معضلاتی در برنامه های مشارکتی آتی گردد. در راستای مرتفع نمودن این معضلات در این پژوهش رویکرد به بانکداری الکترونیک ، انتقال بخش قابل توجهی از مجتمع های پزشکی از مرکز شهر به حواشی آن ، بهره گیری از نظام حمل ونقل هوشمندو... را پیشنهادمی نماید.
خلاصه ماشینی:
"نتیجه گیری از نظر هر دو گروه )سطح ( جامعه مورد مطالعه پژوهش ، بخش مرکزی شهر ملایربا مشکلات زیستمحیطی ناشی از حملونقل شهری مواجه است مهمترین عامل از منظر مهمترین عامل از منظر شهروندان مسئولان عدم تحمل بافت مرکزی شهر برای قبول تقاضای تعدد عبور و مرور وسایل نقلیه غیر بالای سفر با توجه به کاربریهای جاذب و سفر استاندارد ساز)اداری و تجاری ( اولویت اصلی دستیابی به اولویت اصلی دستیابی به حمل حمل ونقل پایدار ونقل پایدار پراکنش کاربریهای جاذب به دیگر ساماندهی حملونقل عمومی نواحی شهر با توجه به نتایج پژوهش و اهمیت پراکنش کاربری های جاذب به دیگر نواحی شهر، در دستیابی به این مهم ، برداشتن گام نخست نیازمند شناخت مناسب از وضعیت اطلاعات موجود کاربری زمین و میزان تولید و توزیع سفر در بخش مرکزی مبتنی بر نوع و شدت جذب کاربری ها می باشد، تا پس از دقت نظر بر شیوه ی چیدمان کنونی سازمان فضایی شهر و برداشت از نحوه ی نقش آفزینی کاربری ها در میزان جذب مسافران از درون و بیرون شهر، اقدامات مناسب جهت تغییر کاربری ها، و همین طور مکانیابی بر اساس ارزش و مکان زمین های شهر ملایر صورت پذیرد."