چکیده:
اقتصاد سیاسی نفت در عرصه بین المللی تحت تاثیر مولفه های اجتماعی، اقتصادی و راهبردی قرار دارد و کشورهایی همانند ایران، همواره بدلیل برخورداری از این منابع طبیعی، تابع این قاعده بوده اند.
در سالهای بعد از جنگ سرد شاهد تحول در ساختار و فرایندهای مربوط به اقتصاد جهانی می باشیم، بگونه ای که مولفه های جدیدی در زمره عوامل تاثیرگذار بر سیاست و اقتصاد بین الملل بویژه در سال های بعد از فروپاشی ساختار دوقطبی و تسلط نظام سرمایه داری در اقتصاد و سیاست جهانی، ظهور یافته است. از این بین اقتصاد سیاسی نفت را می توان از مولفه های بسیار اثر گذار و نوظهوری دانست که بعنوان ابزار پیوند و یا انزوای کشورها با اقتصاد جهانی، توسط قدرت های بزرگ بکار گرفته می شود. برای مثال، طرح هایی که در ارتباط با فرایند تحریم اقتصادی ایران تصویب می شود؛ تحت تاثیر عوامل متنوعی ازجمله سیاستگذاری اقتصاد سیاسی نفت است. درباره روند و چگونگی محدودسازی قابلیت های راهبردی ایران توسط آمریکا، اتحادیه اروپا و سایر کشورهای صنعتی رویکردهای مختلفی ارایه شده است. در چنین شرایطی، محدودیت های راهبردی آمریکا علیه کشورهای منطقه و نظام بین الملل عموما بر اساس نیازهای اقتصاد جهانی تنظیم شده است. چنین ضرورت هایی همواره عامل اصلی تصمیم گیری سیاستگذاری اقتصاد سیاسی نفت از سوی کشورهای صنعتی در برخورد با بازیگران منطقه ای از جمله ایران است.
این مقاله از نظر روش شناسی درزمره تحقیقات کیفی توصیفی است که در آن سیاست گذاری اقتصاد سیاسی نفت به عنوان متغیر مستقل و نوسانات قیمت نفت و تحریم های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران بعنوان متغیر وابسته مورد بررسی قرار گرفته است.
محور اصلی این جستار، پردازش به این موضوع می باشد که مذاکرات ژنو، مذاکرات وین و همچنین موافقت نامه هسته ای ایران و گروه 1+5 موسوم به « برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)» و هرگونه مذاکره و الگوی همکاری جویانه بین المللی تابعی از سیاستگذاری اقتصاد سیاسی کشورها در نظام بین الملل و بویژه اقتصاد نفت می باشد.
The international political economy of oil is influenced by social، economic and strategic factors. Due to enjoying this natural resource، countries like Iran have been confronted with this rule. During the post-Cold War years، the world experienced an evolution in the structure and processes of the global economy. In the years after the collapse of bipolar structure when the capitalist system gained a more effective stature in the global politics and economics، new forces emerged among the factors affecting the international politics and economics. The political economy of oil can be considered as dependence or isolation of countries as player in global economy system. Thus، countries with oil-oriented economy tend to adopt their strategic policies based on economic requirements and public needs of the global economy. In this regard، Iran situation seems to be completely different. The approval of various bills concerning the economic sanctions against Iran and their enforcement is influenced by a variety of factors such as policy-making on the political economy of oil. There have been different approaches taken by the US، the EU and several industrial nations so as to mitigate the Iranian strategic capabilities. In such circumstances، the US strategic constraints against the Middle Eastern countries and the international system have generally concentrated on the requirements of the global economy. Such requirements have constantly been regarded as the major factor in decision-making on policy-making on oil political economy whenever it came to how the industrial countries should deal with the Middle-east actors including Iran. This paper is a descriptive research in which policy of political economy of oil is independent variable and volatile oil prices and the economic sanctions of the Islamic Republic has been considered as the dependent variable. It also revolves mainly around how the Geneva talks، the negotiations in Vienna as well as the nuclear agreement between Iran and the P5+1 known as the Joint Action Plan are subject to policy-making on political economy of oil. In fact، all the international negotiations and cooperative models are affected by the political economy of policies made by the countries and the international system.