چکیده:
کودکان برای پذیرش یا رد بسیاری از باورها استعداد بسیاری دارند و دوره کودکی مرحله بسیار مهمی در زندگی ملتها است. این امر کارکرد تربیتی و روانشناختی داستان کودک را - که بارزترین جلوه آن شخصیتپردازی است - دوچندان میکند. از اینرو شخصیت داستان کودک در عین خیال انگیزی، باید طبیعی و باورپذیر باشد و با شایستگی، موانع را از سر راه بردارد. باورپذیری و شایستگی قهرمان، شخصیت داستانی را در نزد کودکان، دوست داشتنی و الگوپذیر مینماید. زهیر ابراهیم رسام نویسندهی عراقی داستان کودک در مجموعه داستانی «قصص عن ثعلب» خود، به مقوله شخصیت توجه ویژهای دارد. این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی میکوشد تا با تحلیل هنری شخصیتها، بهویژه شخصیتهای اصلی این مجموعه داستانی، مساله باورپذیری و شایستگی آنان را در داستان، روشن و شگردهای آن را بیان کند. یافتههای پژوهش نشان میدهد که راوی با بهره بردن از ترفندهایی مانند: ایستایی، سادگی، بروز رفتارهای واقعی در جهان متن و گوناگونی اکثر شخصیتها، آنان را باورپذیر و شایسته نشان میدهد و ضمن تاکید بر درونمایههایی چون اندیشهورزی و پایداری در برابر ترفندهای شخصیت منفی داستان- که معمولا روباهی است مکار- آن را در ذهن کودک جایداده، تثبیت میکند.
Children are talented to accept or reject many beliefs as childhood has been regarded as a very important stage in life of nations. This intensifies the psychological and educational function of children’s literature with its most important aspect manifested as character creation. Hence، the character of the children’s literature must be natural and credible in addition to being imaginative، resolving the obstacles properly. Credibility and qualificationsof hero make the character lovable and exemplary to children. Zohair Ibrahim Rassam، Iraqi writer، has paid a particular attention to characterization in GhesasAnSa’lab. The current research using descriptive-analytical method intends to clarify credibility and competence of characters in the fiction and elaborate their strategies through artistic analysis of characters especially the main characters of the story. Findings indicate that the narrator using the techniques such as stability، simplicity، real behaviors in world of text and diversity of most of characters render them as believable and competent. Focusing on themes such as wisdom and resistance against the negative character of the story which is a wily fox، the narrator tries to stabilize such features in children’s minds.